Sotsiaalmeedias tehtava (poliitilise) reklaami läbipaistvuse suurendamiseks lõi Facebook võimaluse vaadata, milliseid postitusi üks või teine isik, grupp või lehekülg võimendab. Selle nägemiseks ei pea huviline ise olema reklaami sihtrühmas. Piisab kui minna huvipakkuvale Facebooki kontole ja otsida üles märksõna "Info and ads". Sealt näeb kõiki postitusi, mida kontoomanik parasjagu raha eest võimendab.

Delfi vaatas järele, milliseid postitusi erakonnad võimendavad täna, kaks nädalat peale valimisi. Üllatus oli suur, kui selgus, et EKRE võimendab jätkuvalt postitusi, mis oma sisult ja loomisajalt kuuluvad valimiste eelsesse aega. Nii näiteks maksis Facebooki järgi EKRE veel täna hommikul reklaami eest, mis kutsus kõiki inimesi 3. märtsil valima.

Veelgi üllatavam oli aga see, et reklaamide hulgas oli ka teravalt Keskerakonda, oma tulevast koalitsioonipartnerit, kritiseerivaid postitusi. Näiteks ühel andis EKRE mõista, et Keskerakond näitab vene valijale kortsuvabat keha. Järgnevast kaadrist selgus, et kõik kortsud asuvad lihtsalt kokku sõlmituna selja taga.

Teisel reklaamil andis EKRE mõista, et Keskerakond, mida reklaamis esindas peaminister Jüri Ratas, on lükanud kõik olulised probleemid vaiba alla peitu.

EKRE Riigikogu fraktsiooni kommunikatsiooninõuniku kohusetäitja Aarne Mäe ei osanud valimise eelsete reklaamide jätkuvat võimendamist täpsemalt kommenteerida. Kuid ta ütles, et tegemist on ilmselt inimliku või tehnilise veaga. "Mingit pahatahlikkust siin ei ole," ütles Mäe. "See oli valimisvõitlus. Enne olime üks ühel pool, teine teisel pool rindejoont, nüüd oleme ühel poolel," selgitas Mäe Keskerakonna kritiseerimist valimisreklaamidel.

Karl Olaf Rääk, kes tegeleb otsesemalt EKRE sotsiaalmeedia kontodega, tunnistas, et reklaamid olid jäänud ilmaasjata rippuma ja lubas need esimesel võimalusel maha võtta. Seda ta ka vähem kui tunniga tegi. "Meil rohkem kui üks inimene tegeleb nende asjadega ja praegu on need inimesed kuskil ära, kes need sinna üles panid," selgitas Rääk.

Peale artikli ilmumist saatis Aarne Mäe Delfile täiendava selgituse: "Kõik meemireklaamid lõpetasid jooksmise 3. märtsil. 18. märtsini oli neid näha EKRE lehe "Info and ads" all ainult seetõttu, et FB seina haldur polnud Facebooki reklaamihalduris reklaame mitteaktiivseks märkinud. Haldur oli määranud raha limiidi, mille saavutamisel lihtsalt reklaame Facebook enam ei mänginud. Tehnilise poole pealt käsitleb Facebook selliseid reklaame ikkagi aktiivsena ning näitab ka "Info and ads" lehel."

Värskendame mälu

Reklaamide jälgimise võimalust testis Facebook 2017. aasta lõpus Kanadas. Suvel 2018 lisas Facebook selle USAs. Lõppenud Riigikogu valimistel oli seda võimalik kasutada juba ka Eestis.

Ehkki Facebook lubab tulevikus lisada ka võimaluse vaadata ajas tagasi, on hetkel töös üksnes võimalus näha tänaseid reklaame. Läti ettevõtted Inspired eCommerce ja Laime kirjutasid aga programmi, mis jooksvalt laadis Facebooki rakendusest alla valimisreklaamid. Koostöös Postimehega seadistati programm ka viimaste Riigikogu valimiste ajaks Eesti erakondade valimisreklaame jälgima. Lätlaste andmebaas on avalik Facebooki valimistevalvuri lehel.

Tulevasi koalitsioonipartnereid kritiseerivaid reklaame oli EKREl mitmeid. Näiteks ühel lubas EKRE peatada Keskerakonna teerulli, teisel aga Rail Balticu uue trassi ja kolmandal annab mõista, et nii Keskerakond kui Isamaa muretsevad pigem oma Riigikogu kohtade kui Eesti pärast.