Seetõttu on juulist jõustuvad tubakaseaduse piirangud, millega keelatakse tubakatoodete väljapanek kauplustes ja tubakast erinevad maitsed e-sigarettide vedelikes, vajalikud eelkõige noorte kaitsmiseks tubakatööstuse manipulatsioonide eest.

Suitsetamise levimus on noorte seas juba palju aastaid selges languses. Kui aastal 2006 ehk enne söögikohtades suitsetamise keeldu oli 16– kuni 24-aastaste seas igapäevasuitsetajaid 27 protsenti, siis eelmisel aastal 13 protsenti.

Üha sagedamini alustatakse suitsetamist e-sigaretiga

Aastal 2006 oli 15-aastastest noortest igapäevasuitsetajaid 16 protsenti, mis läinud aastaks oli kukkunud viiele protsendile. Teisalt jääb Eesti rahvusvahelises võrdluses silma nooremalt suitsetamisega eksperimenteerivate lastega – keskmiselt tehakse esimene sigaret juba enne 13-aastaseks saamist. Nähtav muutus on ka see, et aasta-aastalt saadakse järjest sagedamini esimene suitsetamiskogemus just e-sigaretiga. Nii tavalist kui ka e-sigaretti suitsetanud 15-aastastest proovis esimesena e-sigaretti 42 protsenti, 13-aastastest 61 protsenti ning 11-aastastest juba 73 protsenti.

Tubakatööstus sihib naisi ja noori

Suitsetamise langus on olnud meeste seas jõulisem kui naiste seas. See peegeldab osalt naiste muutunud positsiooni ühiskonnas – suitsetav naine ei ole enam suurem häbiasi kui suitsetav mees, teisalt ka spetsiaalselt noortele ja naistele suunatud turundust. Saledamad sigaretid, mentooli lisamine hingamisteede tuimestamiseks, magusate maitsete kasutamine ja väljahingatava suitsu valgemaks värvimine on vaid mõned näited müügiedu suurendamiseks kasutatud võtetest. Neile lisanduvad veel roosad ja kuldsed e-sigaretid, alkoholikokteilide- või mullinätsumaitselised e-vedelikud ning märkamatum huuletubakas.

Kuigi tubakatoodete reklaam on keelatud juba 1998. aastast ehk ammu enne praeguste noorte suitsetajate sündi, on tubakatoodete reklaam kerkinud viimastel aastatel uuesti probleemiks. Esiteks mängib rolli sotsiaalmeedia, kus reklaami tehakse tegelikkuses nii suunamudijate ehk influencerite kaasamisega kui ka temaatilistel veebilehtedel. On teada, kuidas tubakafirmad on õpetanud Instagramis suurte jälgijate hulgaga noori oma tooteid „kogemata“ eksponeerima ning kuidas veebipoodidest saavad kauba kätte ka alaealised.

Suhkruvatimaitseline e-sigaret ei ole tavalisest ohutum

Tubakatööstusele kadunud noori üritatakse nikotiinisõltuvuse abil raha tagasi tooma meelitada kõiksugu uudistoodetega. Ka uuringutest on teada, et 11- kuni 16-aastased õpilased peavad suhkruvatimaitselist e-sigaretti vähem kahjulikuks kui tubakamaitselist e-sigaretti. Tubakaga mitteseonduvad magusad maitsed on atraktiivsemad just mittesuitsetajatele ja magusate maitsete eelistamine esmaproovimisel on laste seas kordades suurem kui täiskasvanutel. Lisaks sellele toob just maitseainete sisse hingamine kaasa suurema osa e-sigaretiga kaasnevatest seni uuritud tervisemõjudest.