Õpetaja ja vabatahtlik: arvestame vabatahtliku töö tegemist õppimise osana!
Sel nädalal tähistame rahvusvahelist vabatahtlike päeva ja kiidame neid, kes on oma aega ning energiat panustanud kultuuri- ja spordielu mitmekesistamisse või kogukonna arendamisse. Vabatahtlik töö on aga ka suurepärane võimalus enesearenguks ja õppimiseks ning see võiks olla kooliprogrammi osa, kinnitavad Tartu rakendusliku kolledži õpetajad ja aktiivsed vabatahtlikud Triinu Virnas ja Mariliis Maremäe.
Tartu 2024 kultuuripealinn motiveeris paljusid tartlasi andma oma panuse tiitliaasta õnnestumisse. Sajad vabatahtlikud aitasid üritusi läbi viia ja tuhanded said sündmustel osaleda. Kuid vähem on räägitud vabatahtliku töö positiivsest mõjust vabatahtlike oskuste arengule. „Vabatahtlik töö arendab suhtlemis- ja meeskonnatöö oskusi, loob olukordi, mis nõuavad loovat mõtlemist ning probleemide lahendamise oskust. Lisaks toetab see töö planeerimise ja organiseerimise võimekust ning vastutustunnet – just neid pehmeid oskusi, mida nüüdisaegses õpikäsitluses tähtsustatakse. Koolid rakendavad üha enam kaasaegseid õppemetoodikaid, nagu probleem-, kogemus- või projektõpe, mis edendavad koostööd ja päriselu probleemide lahendamist. Õppija enesereflektsioon ja edasiviiv tagasiside on osa oskuste arendamisest. Aga vabatahtlik töö täidab ju samu ülesandeid,“ selgitas Triinu Virnas.
Vabatahtlik töö on osa õppeprotsessist
Kultuuripealinna aasta ergutas Tartu Rakendusliku Kolledži õpetajaid looma vabatahtliku töö valikaine. „Meie usume, et vabatahtlik töö on suurepärane viis pehmete oskuste arendamiseks ning pealegi loob õppijatele suurema paindlikkuse oma huvidele ja erialale lähedasi ülesandeid,“ sõnas vanemõpetaja Mariliis Maremäe. Nüüd on juba teine kursus vabatahtliku töö tegijaid registreerunud. Noored, kes aine läbimist oma enesearengule oluliseks peavad, tutvuvad vabatahtliku töö põhimõtetega ja teevad mõistagi vabatahtlikku tööd. Nii on VOCO õppurid käinud vabatahtlikena sTARTUp Dayl, loomade varjupaigas, noortekeskustes ja mitmetel kohalikel üritustel. „Õppijate senine tagasiside on olnud väga positiivne. Nad on õppinud isegi rohkem, kui nad on oodanud. Näiteks üritustel vabatahtlikuks olemine on kaasa toonud uute ülesannete ja probleemide lahendamise kogemuse, palju suhtlemist ning tiimööd, mida võib-olla kooliseinte vahel poleks saanud,“ kirjeldas Maremäe.
Pehmete oskuste arendamise väljakutse on selle hindamise keerukus, sest arengu ja pehmete oskuste hindamine põhineb suuresti reflektsioonil. Selleks, et vabatahtlik saaks oma arengut hinnata ning vabatahtliku juhendaja tema tööd tagasisidestada, loodi kõiki 2024. aasta kultuuripealinnu hõlmava Erasmus+ koostööprojekti raames e-rakendus. See on digikeskkond, mis sisestatud andmete, vabatahtliku enesehindamise ja tema juhendaja tagasiside põhjal genereerib vabatahtliku töö tunnistuse. Selle dokumendi alusel saab kool vabatahtliku töö kogemust õppetöö osana arvestada ja näiteks ainepunktideks ümber vormistada. Aga see tunnistus võib olla osa vabatahtliku töö portfooliost või oma pehmete oskuste tõendamisel näiteks värbamisprotsessis.
Hindamise rakendus on kasutamiseks kõikidele organisatsioonidele
„Iga kutsekool ja gümnaasium võiks vabatahtlikku tööd arvestada osana õppeprotsessist. Vabatahtlik töö annab juurde julgust, kogemusi, uusi tutvusi, avardab silmaringi ning annab teadmisi ja oskusi valdkonnast, kuhu võib-olla muidu poleks sattunud. Super võimalus mitteformaalset õpet lõimida,“ on õpetaja Virnas kindel. VOLUGRAM-i projektis loodud rakendus on suurepärane tööriist vabatahtliku töö arvestamiseks ja hindamiseks ning see on avatud kõikidele koolidele ja vabatahtlikku tööd pakkuvatele organisatsioonidele.
Rakenduse kasutamiseks tuleb siseneda lehele volugram.eu, mille kaudu saavad vabatahtlikku tööd pakkuvad organisatsioonid või koordinaatorid luua konto oma projekti/sündmuse tarbeks. Järgmine samm on vabatahtliku enesehindamise vormi loomine ja selle edastamine vabatahtlikule. Kui vabatahtlik on oma oskuste ja kompetentside arengut hinnanud, jõuab info rakenduse kaudu koordinaatorile, kes omakorda saab anda tagasisidet tehtud tööle ning genereerida vastava tunnistuse. Vaata lühitutvustust siit: https://bit.ly/3QCDgq2
Rahvusvahelisel vabatahtlike päeval on hea meeles pidada, et igaüks loeb. Vabatahtlik töö toob kasu nii kogukonna kui ka isikliku arengu vaates. Tartu Rakenduslikus Kolledžis loodud rakendus võimaldab tehtud tööd tunnustada ning arvestada õppetöö osana.