Vastates küsimusele, kuidas kavatse riik sotside soovitatud luksusautomaksu koguda, jäi rahandusministeerium eile napisõnaliseks, kirjutab Eesti Päevaleht.

“Asi on alles idee järgus ning maksukogumise detaile ei ole veel läbi arutatud,” teatas rahandusministeeriumi esindaja.

Sellegipoolest sooviksid sotsid hakata üle 139 kW võimsusega autodelt igal aastal 36 000–54 000 krooni maksu küsima. Maks peaks nende plaani kohaselt kehtima umbes 30 000 Eesti registrisse kantud vastava võimsusega auto kohta.

Kuid samal ajal oleks ääretult kaheldav, kas Eesti riik suudaks seda maksu koguda autodelt, mis on registreeritud mõne muu Euroopa Liidu riigi autoregistris. Alates Schengeni alaga ühinemisest ei kontrolli ega fikseeri autode piiriületusi regulaarselt keegi.

Autoregistrikeskuse pressiesindaja Timo Vijari sõnul tuleb Eesti registrisse kanda kõik sõidukid, mille omanikud on Eestis pidevalt viibinud kauem kui üks aasta. Seda, kui kaua konkreetne auto ja selle juht on Eestis olnud, kontrollib politsei.

Kuidas politsei aga kindlaks teeb, kui kaua siis auto Eestis on olnud? “Seda saab politsei teha juhi ütluste alusel,” sõnas Põhja politseiprefektuuri pressiesindaja Taavi Kullerkupp. Seega tegelikkuses oleneb reegli järgimine lihtsalt sellest, mida politseile öelda.

EL-i kodanikuna võib iga luksusauto omanik sõiduki hoopis näiteks Läti registrisse viia. Auto korduvregistreerimise eest tuleb tasuda paarkümmend latti numbri ja tehnopassi eest ning teist sama palju teemaksu.

“Ainult üle kolmeliitrilise mootoriga masinad peavad maksma ühekordset saastetasu, mis jääb 300–600 lati vahele,” teatas Läti teeliikluse ohutuse amet Päevalehele.

Ka maksimumsummas oleks tegemist igal juhul mitu korda soodsama tehinguga kui sotside kavandatav miinimummaks ehk 36 000 krooni aastas.

Viimati üritas Eestis automaksu kehtestada Tallinna linnavalitsus. Paraku muutus ettevõtmine mõttetuks, sest enamik pealinna autodest registreeriti kiiresti ümber muudesse omavalitsustesse.