Kaardid saatnud kirjastuse esindaja sõnul on eestlased kirjastuse ja tema müügistrateegia suhtes siiski leebuma hakanud.

„Muidugi ma kandsin neile raha,” ütles Delfile saadetise saanud 50-aastane naine. „Mul oli ju kahju. Aga samal ajal jäi sellest vastik tunne. Kui ma ei oleks raha kandnud, oleks ikkagi vastik tunne olnud,” räägib ta. Arve paneb paljud kaardisaajad tundma, nagu oleks nad invaliididele võlgu.

„Arvamusi on igasuguseid. Mõnele meeldib, mõnele ei meeldi, mõni on hirmus vihane. Aga kui kampaania algab, siis telefoni juurest ära ei saa, inimesed helistavad palju,” ütles Suu ja Jalaga Maalivate Kunstnike OÜ esindaja Ly Allaste Delfile.

Allaste sõnul on tänavu saadetud umbes 70 000 kaardikomplekti enamasti naistele, aga ka meestele. Adressaadid on valitud üle 40-aastaste seast. Kui palju on kampaania rahaülekannetena sisse toonud, ei osanud ta öelda.

Eestis vaid kaks toetusesaajat

Ülekanded lähevad Svenska Handelsbanken AB Eesti filiaalis asuvale arvele, ülemaailmse ettevõtte keskusesse Liechtensteinis, mida Eestis esindab Suu ja Jalaga Maalivate Kunstnike OÜ. Seejärel jagatakse üle maailma kogutud raha stipendiumite ja palkadena laiali.

Eestis on stipendiaate kaks, kui palju nad igakuiselt raha saavad, ei osanud Ly Allaste öelda. Neid kaht eestlast tutvustatakse kaheksa kunstniku hulgas koos kaartidega tulnud kirjas. Ülejäänute perekonnanimed viitavad Rootsi või Soome päritolule.

Ehkki kirjastuse müügistrateegia paljusid ärritab, ei ole kavas seda muuta. „Ettepanekuid on tulnud igasuguseid, aga kirjastus on üle maailma juba 50 aastat niimoodi müünud ja nii tehakse seda ka Eestis,” ütles Allaste.

Sel aastal on tagasiside nii tellimuste kui telefonikõnede osas Allaste sõnul olnud varasemast palju positiivsem. Kahel varasemal aastal on paljud kaartide saajad ennast kampaaniast häirituna tundnud ning tarbijakaitseamet on kirjastuse müügistrateegia kohta kaebusi saanud.

Ametlikke kaebusi pole

„Tänavu pole ühtki ametlikku kaebust tulnud,” ütles tarbijakaitseameti pressiesindaja Kadri Kauksi Delfile. Siiski on tarbijakaitset telefoni teel koos arvega tulnud kaartidest informeeritud.

Arvel ei ole märgitud summat, küll on aga kirjas välja toodud, et saadud kaartide hind on 99 krooni. Lisaks on arvel „maksja” lahtris kirjas kaardid oma postkastist leidnud inimese täpne aadress.

„Keelatud on kauplemisvõte siis, kui tarbija ei saa aru, kas saadetisele lisatud arve tuleb maksta või mitte. Nimetatud pakkumistel on viide võimalusele mitte maksta olemas,” kommenteeris tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski.

„Samas võib tekitada tarbijas ebamugavust, kui arvele on lisatud konkreetse tarbija kontaktid,” lisas Turetski.

Tarbijakaitseamet on võtnud nimetatud juhtumi menetlusse ning on edastanud SJK-kirjastusele vastavasisulise järelepärimise.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena