Sõidukõlbmatud autod seisavad parkimiskohal ning võtavad seeläbi ruumi ära teistelt inimeste sõidukitelt, mille jaoks ei pruugi elukoha läheduses parkimiseks seega ruumi olla.

Tartu liikluskorraldusteenistuse juhataja Martin Nelise sõnul saab linn tegutseda vaid seadusandluse piirides. „Teavitame sõiduki omanikku, kelle masin pikalt seisab ja kontrollime üle. Tavaliselt ongi autol ülevaatus tegemata ja liikluskindlustus puudu,“ ütles Nelis.

Põhjavee reostamisest süütute elusolendite surmani

Lisaks muudele probleemidele võib pikalt tee ääres seisev auto ka keskkonnale ohtlik olla. „Väga halvas seisukorras sõidukitel on metallosad eemaldunud, kapott ja rattad ära. Need mehaanilised osad võivad keskkonda kahjustada,“ sõnas Nelis. Ta lisas, et ohtu kujutavad ka vedelikelekked.

Keskkonnaagentuuri peaspetsialist Rain Päären lausus, et vedelikud, nagu piduri-ja mootoriõli, jahutusvedelik, bensiin ja diisel, vabas looduses midagi head ei tee. „Need võivad vihmaveega kanalisatsiooni jõuda ning mõnda veekogusse voolata, kus kahjulikud ained kindlasti loodust reostavad,“ ütles Päären.

Kui autost lekkinud vedelikud jõgedesse või järvedesse satuvad, võivad eelkõige kaladel ja suurematel selgroogsetel tekkida mürgitusnähud.

Keskkonnaagentuuri peaspetsialist Kristiina Olesk lausus, et fenoolid ja naftasaadused võivad ka läbi pinnase imbuda ning jõuda põhjavette, kus neid kindlasti olla ei tohiks.

„Sellest kihist võetakse kaevudega inimeste joogivett,“ ütles Olesk. Ta lisas, et kui autost lekkinud vedelikud jõgedesse või järvedesse satuvad, võivad eelkõige kaladel ja suurematel selgroogsetel tekkida mürgitusnähud ning halvimal juhul lõppeda nende elusolendite surmaga.

Auto omanikustaatusel tuleb silm peal hoida

Inimene võib olla sõiduki ammu maha müünud, kuid ostja pole seda enda arvele võtnud, sest riigilõiv on kallis. Maanteeameti büroos tuleb välja käia 61 eurot, e-teeninduses 48 eurot.

Nelise sõnul omanik vahel ei teagi, et neljarattaline on veel tema nimel. Inimene võib olla sõiduki ammu maha müünud, kuid ostja pole seda enda arvele võtnud, sest riigilõiv on kallis. Maanteeameti büroos tuleb välja käia 61 eurot, e-teeninduses 48 eurot.

Sellisel juhul soovitab Nelis maanteeameti kodulehel auto võõrandamisest teatada, et mure kaelast ära saada. „Olete kiirustrahvidest ja muudest masinaga seotud muredest prii. Muidu vastutab ikkagi see, kes on maanteeameti registris kirjas,“ lausus ta.

Nelise sõnul võib linnavalitsus sõiduki teisaldada või koguni müüa.

„Juhul, kui sõiduk seisab ja omanik teavitustele ei reageeri, on võimalus algatada menetlus auto teisaldamiseks ja lõpuks see läbi kohtutäituri maha müüa. Kõik kulud kannab loomulikult see, kelle sõiduk pahandust tegi,“ ütles ta.

Nelis lausus, et esmalt üritab linn siiski rahumeelselt olukorra ära lahendada ning siiani pole veel teisaldamiseks põhjust olnud.

Artikkel on valminud osana Tartu Ülikooli ajakirjanduskursusest.