ERISAADE | Reformierakond alahindab Kallase skandaali ohtu. Vastuseta küsimusi on üksjagu
(190)Kaja Kallas on oma abikaasa Arvo Halliku Venemaal toimuva äri tõttu kuumal toolil. Miks ei soovi selle äriga seotud võtmeisikud terve ööpäev pärast skandaali puhkemist endiselt sõna võtta?
„Meil on peaminister, kes on kogu aeg öelnud, et Venemaaga äri ajamine on halb. Eesti on teinud sellest paljuski tema eestvedamisel küsimuse, kus me oleme jõulised,“ märkis Eesti Ekspressi ajakirjanik Urmas Jaagant. Ta nõustub president Kersti Kaljulaidi meedianõuniku Taavi Linnamäega, kelle hinnangul on just väärtusküsimustega seotud skandaalid poliitikutele kõige õhtlikumad.
Jaagant pigem nõustus Linnamäega. „Ma pole lõpuni kindel, kas Reformierakond on saanud ohu suurusest aru,“ sõnas ta. Ka saate avalõigus oma kommentaari andnud ekspeaminister Andrus Ansip arvas, et asi on väga tõsine. „Seetõttu peavad selgitused olema väga põhjalikud. Ühessegi küsimusse ei tohi suhtuda üleolevalt, kõik küsimused peavad saama ammendava vastuse,“ sõnas Ansip.
„On jäetud kasutamata võimalus selgitada. Endiselt on palju väga lahtiseid küsimusi,“ nentis Delfi Meedia uuriva toimetuse juht Holger Roonemaa. Teada on, et alates mullu 25. veebruarist kuni sama aasta novembri lõpuni vedas ettevõte Metaprint OÜ Venemaale 17 miljoni dollari väärtuses metallkaupa. „Vähemalt osaliselt on neid vedusid korraldanud Stark Logistics, kus Kaja Kallase abikaasa mängib päris tähtsat rolli,“ sõnas Roonemaa.
Kui palju jääb sellest tegevusest raha Venemaale? „Me avaldasime enda artikli 20 tundi enne selle podcasti salvestust. Siiamaani pole ükski seotud ärimees võtnud vaevaks ühtegi selgitust või kommentaari anda sel teemal,“ lausus ajakirjanik. Miks? Roonemaa: „Minu jaoks on sellest väga keeruline aru saada, arvestades, et tegemist on võtmeinimestega peaministrit puudutava skandaaliga seoses.“
„Eile ja täna on meile antud mõista, et Stark Logistics on juba ära lõpetanud Venemaa-veosed. Et septembris lähevad viimased veosed ja siis on kõik,“ kirjeldas Roonemaa seniseid sõnumeid ettevõtjate poolt. Metaprindi enamusomanik Martti Lemendik ültes mullu Äripäevale, et Venemaa tehas pannakse kinni. „Nüüd me näeme, et tegelikult ei pandud kinni, et veosed on edasi läinud. Asi hakkas lõppema tänavu märtsis, kui Venemaale viidud tooted pandi sanktsioonide alla,“ märkis Roonemaa. Tegelikult on see põhjus, miks veosed vähenema hakkasid.
Ajakirjanikud sõnastasid tähtsamad küsimused, mis veel õhus on. „Peamine küsimus on see, kas Kaja Kallas oli nende asjadega kursis ja mil määral. Tema ju seda äri ei ajanud, kuigi ta aitas finantseerida seda ettevõtet,“ ütles Urmas Jaagant viitega kokku 370 000 euro ulatuses Kaja Kallaselt oma abikaasa ettevõttele antud laenudele.
Holger Roonemaa sooviks paremini aru saada sellest, kui palju on Kallase abikaasa osalusega Stark Logistics OÜ Venemaal „rehve kulutanud“. Ta lisas: „Teine asi: millega täpselt tegeleb ettevõte Aeroprom, mis on Metaprindilt metallilaadungid vastu võtnud. Mis on olnud nende tegevuse sisu alates 2022. aastast ehk lauspealetungi algusest kuni tänaseni välja?“