Ruby kaubalaev võttis augusti lõpus Venemaalt peale plahvatusohtliku ammooniumnitraadi lasti ja on sellest hetkest peale probleemidesse sattunud. Laeva teekond Norra ja Taani ranniku lähedal tekitavad küsimusi.

Malta lipu all sõitev Ruby oli teel Venemaalt Kanaari saartele, kuid oli sunnitud septembri alguses tormise ilma tõttu peatuma Norra sadamalinnas Tromsøs. Politsei andis aga korralduse sadamast lahkuda liigse plahvatusohu tõttu.

Marinetraffic.com andmetel on Ruby nüüd teel Leetu, kuhu peaks jõudma 23. septembril. Leedu võimud on aga keelanud laeval sadamatesse siseneda.

Praeguse teabe kohaselt ei saa laev vähemalt Rootsi-Taani Jüütimaa väina kaudu Läänemerre ja Leetu siseneda, kuna laev ei ole võimeline väinast omal käel läbi sõitma.

Riik võib keelata sisenemise sadamasse

Kapten Mikko Heikkilä ütles Iltalehele, et teatud juhtudel võib üks riik takistada laeva sisenemist oma sadamasse.

Enam kui kakskümmend aastat tagasi uppus kaks tankerlaeva Biskaia lahes, Erika 1999. aastal ja Prestige 2002. aastal. Heikkilä sõnul tõstatas eriti Prestige’i juhtum küsimuse varjupaigasadama pakkumisest, millest keeldusid Prantsusmaa, Hispaania ja Portugal.

Sel ajal oli küsimus varjupaigasadama pakkumises hädaolukorras. Hädaolukorra puudumisel võib riik alati keelduda laeva lubamisest oma territoriaalvetesse.

Heikkilä sõnul andis rahvusvaheline mereorganisatsioon (IMO) pärast Prestige’i juhtumit välja direktiivi, milles kutsuti riike üles pakkuma varjupaigasadamat laevale, mis on hädas. See tähendab, et riik ei ole kohustatud varjupaikasadamat pakkuma.

Kuid see juhis kehtib ainult tehniliste probleemide korral. Kui elud on ohus, tuleb inimesed päästa.

Heikkilä sõnul kehtivad laevale rahvusvahelisel merealal viibides rahvusvahelised reeglid. Kui laev siseneb riigi territoriaalvetesse, hakkab kehtima riiklik seadus.

Salapärane kahjustus

Norra väljaande Barents Observer andmetel oli Ruby heas korras, kui ta lahkus Venemaa Kantalahti sadamast.

Kuid Tromsøs leiti, et laeval on tõsised vead ja probleemid sõukruvi, kere ja rooliga. Ajakirja poolt intervjueeritud eksperdi sõnul ei oleks Ruby saanud merel selliseid kahjustusi saada.

Väljaande Maritime Executive andmetel võitis Leedu laevatehas Klaipeda Ruby remondihanke, kuid Leedu valitsus teatas, et laeval ei lubata sadamasse siseneda pärast lasti kohta saadud teabe saamist.

On võimalik, et last kantakse üle teisele kaubalaevale, samal ajal kui Ruby’t remonditakse.

Kapten Heikkilä sõnul on merel 20 000 tonni lasti teisele laevale üleandmine küll kallis, kuid mitte keeruline. Laste kantakse laevalt laevale kogu aeg. Seda tuleb teha ohutus kohas ja sellised kohad asuvad tavaliselt riikide territoriaalvetes. Kes laeva üle võtab ja kuhu last edasi viiakse, on korralduslik küsimus.