Riikliku teooriaeksami küsimuste sõnastus on liidu hinnangul arusaamatu, uued joonised raskendavad vastamist ning osa küsimusi on süsteemi sisestatud valesti (näiteks vastus kordab küsimust).

Liit märkis, et eksami läbimine 10% ringis ei ole tavapärane ega normaalne. „Tegemist on erakordse juhtumiga Eesti ajaloos ja sarnast pretsedenti pole ka mujal Euroopas. Eelmine eksamiküsimuste uuendamine 2019. aastal mitmekordset sooritamise taseme langust kaasa ei toonud. Sõidukite juhtimisõiguse osakonna ametnikud aga probleemi ei näe, midagi teha ei kavatse ja süüdistavad autokoole,“ kirjutas liit pöördumises.

„Koolitajad ei ole muutunud 2024. aasta suve jooksul üleöö halvemaks, õppijad ei ole nädalaga muutunud kuus või seitse korda rumalamaks, õppevormid ja -platvormid ei ole kaotanud kvaliteeti. Tegemist on konkreetsete ametnike ebapädevuse järjekordse ilminguga. Erialase hariduseta ja kogemusteta isik ei saa tegeleda teooriaeksami korraldamisega ainuüksi sel põhjusel, et ta on ametnik ja omab juhiluba,“ lisas liit.

Liidu sõnul on nad aastaid juhtinud tähelepanu tõsistele ja süsteemsetele probleemidele riiklike eksamite korraldamises, kuid tulemust see ei ole andnud. „Seekord on aga olukorral kaugeleulatuvad tagajärjed. Juhi koolituse ja eksamineerimise protsess üle Eesti on sisuliselt peatunud – teooriaeksamilt ei pääseta edasi sõidueksamile. Muuhulgas puudutab see kaitseväge ja ajateenijate väljaõpe on juba graafikust maas, mis põhjustab Eesti riigi julgeoleku seisukohalt tõsiseid probleeme,“ märkis liit.

Liit tegi pöördumise transpordiameti peadirektorile, kus palutakse ja nõutakse muu hulgas, et transpordiamet loobub ringkaitsest, eemaldab esimesel võimalusel uued eksamiküsimused ja alustab põhjaliku siseauditi ning vabastab tööülesannete täitmisest ametnikud, kelle ebapädevus on viinud praeguse olukorrani.

„Teeme oma liikmetele ettepaneku mitte saata õppureid riiklikule teooriaeksamile, sest see ei kontrolli teadmisi ja toob vaid kulusid riigilõivu näol. Loodame, et seekord järgneb meie pöördumisele konstruktiivne ja kiire tegutsemine, et probleemid lahendada ning taastada autokoolide usaldus transpordiameti vastu,“ märkis liit pöördumise lõpus.