„Oleme tänaseks taaskord üle vaadanud ligi 400 küsimust ning saime aru, et 5% neist võisid olla mitmeti mõistetavad või keeruliselt sõnastatud,“ märkis transpordiameti liiklusteenistuse direktor Joel Jesse. „Saadud tagasiside on meie jaoks oluline ja me arvestame seda ning seetõttu teeme veel kord põhjaliku kontrolli küsimustele.“

Jesse lisas, et selleks ajaks peatatakse kaheks päevaks teooriaeksamid. Teooriaeksamite sooritamine taastatakse 30. septembril. 26. ja 27. septembril ära jäänud teooriaeksamite klientidele saadetakse personaalne teavitus.

Transpordiamet sai hanke tulemusena 1200 teooriaeksami küsimust koos vastuste variantidega, mille koostasid valdkonna eksperdid (PhD Juri Ess, OÜ Teooria, Vitali Nester). Hankega saadud küsimuste eelkontrollis eemaldati kohe ligi 100 küsimust, tänaseks on transpordiamet eemaldanud veel ligi 20 küsimust.

Eksperdid koostasid küsimused vastavalt määrusele nr 50 „Mootorsõidukijuhi eksamineerimise, talle juhtimisõiguse andmise kord ja juhiloa vormid ning nõuded eksamisõidukitele“ lisa 2 – „Teooriaeksami temaatika ja vastamise piiraeg ning eksamiküsimuste arv ja temaatika olenevalt eksami sooritamise eesmärgist“. Küsimused on koostatud lähtuvalt kehtivast määrusest.

„On mõistetav, et iga uus asi on alguses harjumatu ning mõistagi viis aastat teooriaeksamitel olnud küsimused on saanud kindlasti tuttavaks,“ märkis transpordiamet.

Vigaste küsimuste puhul korrigeeriti tulemusi

Delfile rääkis transpordiameti sõidukite juhtimisõiguse osakonna juhataja Ave Smirnov, et esimesed tulemused näitasid tõepoolest, et teooriaeksamite sooritamise protsent on langenud, läbimine 38. nädalal kategooriate lõikes kokku 49%.

Smirnov lisas veel, et uute küsimuste lisandumisega kerkis C-kategooria küsimuste valik 100lt küsimuselt 780le küsimusele, mis hõlmab nüüdsest oluliselt rohkem ka kategooria spetsiifilisi küsimusi. „See võib olla samuti üks põhjustest, mis näiteks C-kategooria läbimist mõjutab,“ pakkus ta.

Kui Delfi transpordiametiga enne põhjalikuma teooriaeksamite küsimuste läbivaatamise väljakuulutamist vestles, siis juba sel ajal tõdeti, et süsteemis on teatud vigu tuvastatud, kuid need vead parandati väidetavalt kohe. „Üks venekeelne vastuse variant ühe küsimuse juures, ühel juhul puudus küsimuse juures pilt,“ tõi Smirnov näite.

Siiski tõdes Smirnov, et vigaste küsimuste puhul on vaadatud eksamid ja tulemused üle ning tulemusi vajadusel korrigeeritud, „Kui juhikandidaadi teooriaeksami sooritamine on jäänud vigaselt sisestatud küsimuse taha, siis loomulikult on transpordiamet sellega arvestanud ning vastavad korrektuurid ka teooriaeksami tulemuses teinud,“ ütles ta.

„Oluline on õppeprotsess teha kaasa teadlikult ning sellesse päriselt panustades. Seda ilmestavad ka inimeste pöördumised, kus kirjeldatakse, et ehmatus oli suur nähes uusi küsimusi ja pilte, mida pole varem lahendada saanud,“ rääkis Smirnov.

Autokoolide liidu juhatuse liige Neeme Külmallik rääkis aga Delfile, et üheks sooritustaseme languse probleemiks võib olla ka ajaline faktor, kuna joonised on kirjumad ja keerulisemad, kuid aega on jätkuvalt ühe küsimuse vastamiseks umbes 45 sekundit. Külmalliku arvates võis nii mõnelegi kitsas aeg saatuslikuks saada.

Kuid samas tõdes Külmallik, et probleem võib olla ka jooniste kuvamisel eksami sooritajatele. Tema sõnul on tahvelarvutid umbes 12 tolli ning pilt ekraanil moodustab väid väikeses osas selles. „Teooriaeksamite lahendamisel on tahvelarvutis võimalik visuaali suurendada, mistõttu ei pea muret tundma, et visuaalil olulised asjad nägemata jääks,“ kommenteeris Smirnov seda asjaolu.

Autokoolide liit: transpordiameti saamatus viis kaoseni

Autokoolide liidu sõnul võttis viimase kahe nädala jooksul transpordiamet kasutusele ebakvaliteetsed eksamiküsimused, mille tagajärjel kukkusid eksamitulemused 6-7 korda alla tavalise taseme. Liit lisas, et autokoolidel on ametnike ebapädevusest villand ja nad nõuavad eksamite valdkonna ametnike tagasiastumist.

Riikliku teooriaeksami küsimuste sõnastus on liidu hinnangul arusaamatu, uued joonised raskendavad vastamist ning osa küsimusi on süsteemi sisestatud valesti (näiteks vastus kordab küsimust).

Liit märkis, et eksami läbimine 10% ringis ei ole tavapärane ega normaalne. „Tegemist on erakordse juhtumiga Eesti ajaloos ja sarnast pretsedenti pole ka mujal Euroopas. Eelmine eksamiküsimuste uuendamine 2019. aastal mitmekordset sooritamise taseme langust kaasa ei toonud. Sõidukite juhtimisõiguse osakonna ametnikud aga probleemi ei näe, midagi teha ei kavatse ja süüdistavad autokoole,“ kirjutas liit pöördumises.

„Koolitajad ei ole muutunud 2024. aasta suve jooksul üleöö halvemaks, õppijad ei ole nädalaga muutunud kuus või seitse korda rumalamaks, õppevormid ja -platvormid ei ole kaotanud kvaliteeti. Tegemist on konkreetsete ametnike ebapädevuse järjekordse ilminguga. Erialase hariduseta ja kogemusteta isik ei saa tegeleda teooriaeksami korraldamisega ainuüksi sel põhjusel, et ta on ametnik ja omab juhiluba,“ lisas liit.

Liidu sõnul on nad aastaid juhtinud tähelepanu tõsistele ja süsteemsetele probleemidele riiklike eksamite korraldamises, kuid tulemust see ei ole andnud. „Seekord on aga olukorral kaugeleulatuvad tagajärjed. Juhi koolituse ja eksamineerimise protsess üle Eesti on sisuliselt peatunud – teooriaeksamilt ei pääseta edasi sõidueksamile. Muuhulgas puudutab see kaitseväge ja ajateenijate väljaõpe on juba graafikust maas, mis põhjustab Eesti riigi julgeoleku seisukohalt tõsiseid probleeme,“ märkis liit.