Montenegro on viimastel aastatel ka eestlaste poolt avastatud puhkusesihtkoht. Hotell Chedi Luštica Bay asub Montenegro rannikul, Tivatist 16 kilomeetri kaugusel. Hotellis on 111 luksuslikku tuba, kaks suurepärast restorani, baarid, erarand ja basseinid. Lisaks parimatele puhkamisvõimalustele on hotellil aga hoopis suurem missioon: panustada keskkonnahoidu, seeläbi viia hotelli jätkusuutlikkuse hinnang järgmisele tasemele ning saada esimeseks Zero Waste hotelliks Montenegors.

Milica Jankovic, hotelli jätkusuutlikkuse direktor jagab meiega, milleks seda kõike vaja on, kuidas hoida loodust tegemata sealjuures järelandmisi klientide ootustes ning mida saavad Eesti hotellid siit üle võtta.

Mis motiveeris Chedi Luštica Bay hotelli juhtkonda astuma suuri samme Zero Waste teekonnal?

Alustasin poolteist aastat tagasi veebi teel õpinguid jätkusuutlikkuse valdkonnas. Mõistes kiireloomuliste tegude vajalikkust, otsustasime koos peadirektoriga alustada liikumist kolme jätkusuutlikkuse valdkonna jaoks olulise sertifikaadi (Zero Waste Business Certification, Earth Check, and Green Key certifications) omandamise suunas.

Hoolimata sellest, et jätkusuutlikkuse kohta kasutatavad terminid tundusid Montenegros ennekuulmatud, kasutas hotell tegelikult juba pikemat aega sarnaseid traditsioonilisi põhimõtteid. Püüame õppida teiste riikide parimatest praktikatest ning seeläbi panustada Montenegrosse.

Millised olid teie hotellis Zero Waste teekonna suurimad väljakutsed?

Suurimaks väljakutseks, millega Zero Waste teekonnal silmitsi seisime, oli Montenegros jäätmete eraldamiseks ja ringlussevõtuks vajaminema infrastruktuuri puudumine. Erinevalt paljudest teistest riikidest on siinsed jäätmekäitlussüsteemid vähearenenud ja igal linnal on oma lähenemine. See tekitas logistilisi raskusi, kuna puudus järjepidev või selge viis erinevat tüüpi jäätmete käitlemiseks.

Kuidas on külalised ja koostööpartnerid hotelli Zero Waste poliitika vastu võtnud?

On liiga vara teha suuri järeldusi. Inimesed tulevad hotelli lõõgastuma. Mõned külalised on keskkonnateadlikud, samas teised soovivad lihtsalt muretut puhkust. Seega on oluline leida tasakaal – tahame tekitada külalistes tunde, et nad on osa meie Zero Waste teekonnast, samas neid tegevuste ja infoga üle koormamata.

Siiski märkame, et inimesed soovivad ööbida majutusasutustes, mis on jätkusuutlikud ning keskkonnateadlikud. Meie müügiosakond on näinud tänu jätkusuutlikkuse püüdlustele broneeringute kasvu USA, Ühendkuningriigi ja Euroopa broneerimisplatvormidel. Nendest piirkondadest pärit külalised hoolivad keskkonnasõbralikust peatumisest.

Kuidas võtsid uue Zero Waste poliitika vastu hotelli töötajad?

Suureks väljakutseks oli tasakaalu leidmine hotelli kõrgete standardite ning jätkusuutlikkuse vahel. Pidime tagama, et jäätmete vähendamise strateegiad ei kahjustaks külaliste kogemust ega teenuse kvaliteeti. Töötasime välja loovad lahendused, mis võtsid arvesse nii luksushotellide standardeid kui ka keskkonnaeesmärke

Kogu meeskonna kaasamine nõudis kannatlikkust, suhtlemist ja koolitamist. Esialgu valitses teatav skepsis ning arvamus, et jätkusuutlikkuse nimel tehtavad jõupingutused on mõttetud linnades, kus puudub piisav infrastruktuur jäätmete sorteerimiseks ja ringlussevõtuks.

Meeskonna motiveerimiseks võtsime kasutusele töötajate preemiasüsteemi, mis tunnustas jätkusuutlikkuse nimel tehtud jõupingutusi kõigis osakondades. Iga kvartal valiti välja jätkusuutlikkuse tšempion ja selle tunnustusega kaasnesid täiendavad palgasoodustused. Kaasasime aruteludesse ja koolitustesse kõiki, alates majapidamisest kuni köögitöötajateni, millega kasvatasime jagatud vastutustunnet. Rõhutasime igal sammul, kuidas meie jõupingutused aitavad kaasa nii keskkonnamõju vähendamisele kui ka hotelli pikaajalisele edule.

Kas usute, et eeskuju on nakkav ning ka teised Montenegro ettevõtted asuvad sarnaseid samme astuma?

Meie jõupingutused ei seisne ainult meis, vaid ka selles, et inspireerida teisi piirkonna hotelle samale teekonnale asuma. Meie eesmärk on olla esimene doominokivi, mis kukub ja viib seeläbi riiklikult suurte muutusteni. Oluline roll on meie turundusmeeskonnal, mis edendab ning kommunikeerib meie algatusi, et olla eeskujuks ja teejuhiks. Oleme valmis aitama kõiki piirkonnas elavaid inimesi, kes on sellest teemast huvitatud, pakkudes tuge ja juhiseid, et aidata neil teha esimene samm. Meie eesmärk on olla jätkusuutlikkuse majakas ja aidata kaasa meie kogukonna arengule. Mõistame, et ainult koostööd tehes saame riigi otsustajatele suuremat mõju avaldada.

Millist nõu annaksite Eesti hotellidele, kes soovivad samuti alustada oma Zero Waste teekonda?

Õige aeg alustamiseks oli eile, seega stardi kohe! Eesti hotellidel soovitan esmalt õppida põhjalikult tundma kohalikku jäätmekäitluse süsteemi. Oluline on teha koostööd kohalike ametiasutuste ja jäätmekäitlusettevõtetega, et leida parimad toimivad praktikad.

Alustage väikeste ning lihtsate sammudega nagu ühekordselt kasutatava plasti minimeerimine, jäätmete sorteerimissüsteemide loomine ning töötajate ja külaliste koolitamine jäätmete vähendamise teemal. Oluline tagada, et jätkusuutlikkus ei tunduks lisakoormusena, vaid muutuks hotellikultuuri loomulikuks osaks.

Koostöö kohalike ettevõtetega on võtmetähtsusega. Meie heaks koostööpartneriks on näiteks kohalik klaasitootja, kes annab meie jäätmetele uue elu, samuti on niisugune koostöö suurendanud kogukonna ühtsustunnet.

Pidage meeles, et Zero Waste teekond ei ole sirgjooneline. Teel tuleb ette palju väljakutseid, kuid püsivus, loovus ning koostöövalmidus aitavad neist üle saada.

***

Kuula lähemalt hotell Chedi Luštica Bay kogemuslugu Elavas Raamatukogus 3. oktoobril Tartus toimuval III Eesti Zero Waste konverentsil.

Teiste Elavas Raamatukogus esindatud organisatsioonidega saad tutvuda siin. Konverentsi pääsme saad soetada SIIT.

Jaga
Kommentaarid