Kaskokindlustuse hinnad jätkuvalt õhku täis
Sellisel juhul ei jäägi muud üle, kui peab võtma ette eestlasele ebaloomuliku kauplemistegevuse ja ennäe, mõnikord see ka õnnestub.
„Kindlustaja saatis lepingu, mille kohaselt oleksin pidanud maksma aastas kaskokindlustuseks 8000 krooni, kuid hindasin seda ülehinnatuks ning ühe kõnega vähendati see summa 6000 peale," meenutas Martin, kes kindlustas auto Gjensidige kindlustusfirmas SEB maaklerite kaudu.
Kindlustusmakse suuruse üle läbi rääkida saab vaid osas kindlustusfirmades, sest näiteks turuliidrid Ergo ja If arvestavad autole kindlustust tehes vaid konkreetse auto marki ja väljalaskeaastat, mitte väärtust nagu teised seltsid.
Kindlustushinnad on langenud ka konkurentsi suurenemise tõttu. „Uued tulijad on pannud hinnad langema," iseloomustab olukorda maaklerifirma Optimal tegevjuht Tarmo Hillep. Samal ajal langetavad tema sõnul hinda ka autode kahanenud turuhinnad.
Ometi pole kõik hinnalanguse küljed positiivsed, sest kindlustusfirmad on lepingutesse sisse kirjutanud väikese konksu. Veel aasta või kaks tagasi liisingu kaudu soetatud autode jääkväärtus on suurem kui praegu sama vanal autol vabal turul. Kuna kindlustusfirmad võtavad hüvitise maksmisel aluseks just selle väärtuse, siis võivad kindlustusmaksed kohati erineda koguni mitu korda, kuid lõplik makse kindlustusfirmalt on ikkagi üks.
„Kohati võivad kindlustusfirmade pakkumised erineda kuni kolm korda, kuid hoolimata sellest maksavad nad ikkagi lõpuks välja ainult turuväärtuse suuruses," sõnas Marks&Partnerite juhataja Jaan Marks. „Seetõttu ongi vajalik küsida kindlasti mitut pakkumist, et vältida olukorda, kus auto lihtsalt üle kindlustatakse."
Eeldatava kindlustushüvitise vähenemisega kaasneb ka oht, et autot hävitava avarii või varguse korral selgub: kindlustus ei katagi kogu liisingumakse jääki, sest kindlustusfirmad maksavad kahju kinni ainult hetke turuväärtuse ulatuses ja auto omaväärtus on vähenenud esialgu eeldatud graafikust märksa kiiremini. „Sellisel juhul on olnud juba juhtumeid, kus kindlustusfirma võimaldab osta hüvitise eest samaväärse auto ning liisinguleping tehakse sellele endise auto väärtuses ümber," selgitas Hillep.
Erinevalt autodest, mille puhul kindlustushüvitise suuruseks võetakse auto turuväärtus, on korteriturul hüvitise aluseks taastamishind.
Nii peab kindlustusfirma kinnisvara hävingu korral arvestama keskmise ruutmeetri taastamise hinna ja see ka korvatakse. Hindamise aluseks võetakse omakorda ehitushinnaindeks, mis statistikaameti andmeil polnud veel langema hakanud.
Ergo Kindlustuse kommunikatsioonijuht Anu Vahtra-Hellat väidab, et nende hindadele on juba hinnalangus mõju avaldanud. „Taastamiseks vaja minev summa on mõjutatud ehitushindadest ja need on tõepoolest langenud ja seda oleme kajastanud ka oma hindades."
„Mõned aastad tagasi kasvas ehitushinnaindeks palju, sest pidevalt tõusis materjalide ja tööjõu hind ja sellega koos ka indeks, kuid praeguseks on see seiskunud," selgitas Seesam Rahvusvaheline Kindlustuse AS-i turundusspetsialist Tiia Prööm. „Kui statistikaamet ehitushinnaindeksi alandab, siis alandame ka meie hindu ja vaatame kõigi klientide lepingud üle."