Sajandi kunstileid? Väidetavalt avastati teise maali tagant Leonardo da Vinci kadunud töö
Kaua aega kadunud olnud Leonardo da Vinci meistriteost otsinud „kunstidetektiivid“ on leidnud Firenzes asuvast palazzost sama värvi jälgi, mida renessansiaja geenius kasutas oma kuulsaima töö „Mona Lisa“ maalimiseks.
Asi pole ajaloolastele rahu andnud ligi 500 aastat, aga nüüd paistab Leonardo kadunud meistritöö olemasolu kinnitatud olevat. Kui see nii on, võib olla tegemist ühe sajandi suurima kunstileiuga, vahendab Daily Telegraph.
Uurijate meeskond on kasutanud miniatuurseid kaameraid ja tillukesi endoskoopilisi sonde, et piiluda tohutu 16. sajandist pärit lahingustseeni taha, mis kaunistab Firenze vanas valitsushoones Palazzo Vecchios Viiesaja Saali nimelise ruumi seina.
Delikaatne operatsioon, mis oli Itaalia kunstiteadlaste 35 aasta pikkuse uurimistöö kulminatsioon, paljastas viieks sajandiks varjatuks jäänud õõnsuses pigmendi jälgi.
Avastati Leonardole iseloomulikku musta pigmenti, mis sobib täpselt kokku „Mona Lisa“ maalimiseks kasutatud musta värviga. Pigment koosneb mangaani ja raua haruldasest segust ning vastab mitte ainult „Mona Lisa“ puhul kasutatule, vaid ka Leonardo teise kuulsa töö „Ristija Johannes“ maalimiseks kasutatule.
„See oli sellist tüüpi värv, mida kasutas spetsiifiliselt just Leonardo ning mida ei leidu teiste kunstnike töödes,“ ütles uurijate meeskonna juht Maurizio Seracini, kelle sõnul on pigmendi avastamine esimene kindel tõend, et Leonardo töö asub hiljem samasse kohta Giorgio Vasari poolt maalitud suure lahingustseeni all.
Leonardole tehti tohutu maali „Anghiari lahing“ maalimine ülesandeks 1503. aastal. Kaasaegsed ülistasid tööd, mis kujutas lahingut Milano ja Itaalia Liiga vahel, mida juhtis Firenze vabariik, kuid hiljem kaotas maal soosingu.
60 aastat hiljem maal kadus, kui Vasari, kes ise oli Leonardo töö austaja, palgati Viiesaja Saali suurendama ja ümber ehitama. Vasari maalis saali seintele kuus uut maali, millest üks, „Marciano lahing Chiana orus“, asendas Leonardo töö.
Neli sajandit spekuleeriti, et Vasari võis Leonardo töö säilitada, ehitades valeseina, millele maalis oma maali. Eelmisel aastal leiti röntgentehnoloogia abil, et Vasari töö ja palazzo algse seina vahel on tõesti vahe.
San Diegos asuva California ülikooli professor Seracini on kulutanud 35 aastat, püüdes tõestada, et palazzo varjab üht renessansiajastu suurimat avastamata aaret.
Seracini usub, et Leonardo töö olemasolule viitab vihje, mille Vasari maalis oma teosel kujutatud sõjalipule. Sellele on nimelt kirjutatud: „Cerca Trova“ - „Otsi ja sa leiad“.
„Andmed on väga julgustavad. Kuigi me oleme alles uurimistöö algses järgus ja selle saladuse lahendamiseks on palju tööd veel teha, näitavad tõendid, et me otsime õigest kohast,“ ütles Seracini.
Teadlastel lubati Vasari maali pragudesse väikesed augud puurida, kuid ainult äärealadele. Nüüd oodatakse Itaalia valitsuse luba puurida ka maali keskel.
Skeprikud väidavad, et Leonardo kadunud maal on müüt. Napoli ülikooli kunstiajaloo professor Tomaso Montanari väitis, et sellel ei ole teaduslikku väärtust.
Seracini sõnul on võimalik Vasari fresko eemaldada, võtta välja Leonardo töö ja asetada Vasari maal tagasi, ilma seda kahjustamata.
Küsimus on nüüd selles, kas Itaalia valitsus annab loa Vasari töö, mis on väärtus omaette, seinalt eemaldamiseks, et Leonardo maal paljastada.