Karskusliit: alkoholivaba siider muudab alkoholi noortele kättesaadavamaks
Eesti Karskusliidu esimees Lauri Beekmann leiab, et kuni 1,2-protsendilise alkoholisisaldusega siidri müük muudab alkoholi noortele kättesaadavaks.
Beekmann peab tõenäoliseks, et alkoholivaba siider on alaealistele atraktiivne ja kuna ta pakendatakse kui tavalist alkohoolset jooki, siis seetõttu eriti külgetõmbav. „Selliste jookide üks oht on, et see muudab alkoholi noortele kättesaadavaks,“ rääkis Beekmann.
„Küsitavaks jääb, kui soojal suvepäeval juuakse mitmete pudelite kaupa, kas ta ikkagi tekitab joovet ja kas alkohol joogis mõjutab noori,“ kõneles Beekmann.
Täiskasvanute puhul on tema sõnul siiski parem kui nad tarbivad suure alkoholisisaldusega jookide asemel madalama sisaldusega jooke ehkki karsklasena ei kujuta ta ette ka alkoholivaba õlle sihtrühma.
Seadusest tulenevalt ei kehti alkoholivabale siidrile müügipiiranguid. Siidrit tootva A. Le Coqi juhi sõnul on toode mõeldud siiski täisealistele.
Noorte alkoholitarbimise probleem on väga suur
Beekmann rääkise, et alkoholitarbimise uuringuid vaadates, oleme rõõmsad kui tarbimine stabiliseerub. „Aga noorte probleemi juures peame silmas pidama, et me ei mõõda ühe vana alkohooliku arengut, vaid räägime pealekasvanud uuest generatsioonist,“ kõneles ta. „Need on uued noored, mitte need, keda viis aastat tagasi uuriti.“
Viimane riikide võrdlusuuring näitab, et tüdrukute alkoholi tarbimine on võrdsustunud poiste alkoholi tarbimisega ja mitte sellepärast, et poisid oleks vähem alkoholi tarbima hakanud, vaid tüdrukud on ikkagi rohkem tarbima hakanud, rääkis Beekmann. Sama on naiste alkoholitrbimisega.
Üheks oluliseks põhjuseks on Beekmanni sõnul see, et tootjad on suunanud nii reklaami kui tootearendust rohkem naistele. „Õlu ei olnud vanal ajal naiste jook, toodete spekter on kasvanud ja see mõjutab nii naisi kui noori,“ loetles ta põhjuseid.
„Kui me neid protsente hindame, siis mulle tundub, et me ei haara seda jäämäe põhiosa,“ ütles Beekmann. „Nad tarvitavad meelemürki, sõltuvusainet, mis mõjub noorele organismile eriti ohtlikult.“
Mis aitaks?
Beekmani sõnul kinnitavad rahvusvahelised uuringud, et alkoholi hinnapoliitika ja kättesaadavus mõjutavad noori väga.
„Uurimused näitavad, et ka reklaam suurendab tõenäosust, et noored hakkavad alkoholi tarbima,“ lisas ta. „Oleme olukorras, kus kunagi varem ei ole nii palju alkoholi reklaamitud.“
Kui riik teeb poliitilised otsused, alkoholi hinda tõsetetaks ja kättesaadavust selgelt piirataks ning alkoholireklaam keelustataks, siis oleks Beekmani hinnangul võimalik ka alkoholi tarbimisele pidurit panna.
Äärmiselt oluline on Beekmanni sõnul ka pere eeskuju. „Aga ka poliitilised otsustused kujundaksid üleüldist normi,“ kõneles ta. „Mõni aeg tagasi pidasime normaalseks, et inimesed suitsetavad kohvikus, aga seadusega see keelati ja nüüd me ei pea seda enam normaalseks.“