Prügifirma juht veohankest: Tallinn võib soovi korral pärast hanget vedaja kasuks hinda tõsta
Prügiveofirma Ragn-Sells ärijuht Agu Remmelg ütles Delfile, et tema Ida-Viru kommunaalkuninga Nikolai Ossipenko ja Tallinna vahelisest võimalikust kokkuleppest midagi ei tea, ent mehe sõnul on Ossipenko firma pakkumine arvestades maksukoormust praegusel kujul ebareaalne.
Samuti ei vasta Remmelga sõnul tõele Tallinna abilinnapea Arvo Sarapuu väide, nagu madalam hankepakkumine tähendaks tarbijale ka madalamat hinda.
"Madalam pakkumise hind ei ole Tallinnas edaspidi kuidagi seotud lõpptarbijale hiljem määratava hinnaga. Tallinna linn on otsustanud loobuda süsteemist kus tarbijahind kujuneb konkursi korras. Selle asemel on loodud linnapoolne vahendusorganisatsioon, mis ostab sõltumatute konkursside läbi sisse jäätmete käitlemise ja kogumise ning astub ise kodaniku lepingupartneriks ja klienditeenindajaks," põhjendas Remmelg oma kahtlusi.
Mehe sõnul kaasnevad aga sellega täiendavad administreerimiskulud ja vahendustasu, mis juba definitsiooni järgi teenuse kodanikule kallimaks teevad.
"Seda eelkõige võrreldes olukorraga, kus konkursil pakutud hind otse kodanikule rakendub. Peamine eesmärk sellise skeemi rakendamiseks on soov teenida linnakassasse lisatulu, kuna prügi ladestuse vähenemisega väheneb ka linnale laekuv saastetasu ca 80 protsendi ulatuses. Plaanist linna vahendusorganisatsioon luua ja otsustuskorras kodanikule hinda määrata veel väga palju avalikult räägitud ei ole," rääkis Remmelg.
Tallinn võib hinda ilma hanketa tõsta
Võimalikust salakokkuleppest Tallinna linna ja Ossipenko vahel prügifirma ärijuht midagi enda sõnul ei tea, ent mees möönis, et praegusel hetkel tundub Ossipenko firma pakkumine talle ebareaalne arvestades tegelikke teeninduskulusid Tallinna turupiirkonnas ning üldist maksude maksmise kohustust.
"Võib lihtsalt mainida, et konkursijärgsed hinnatõusud on vastavalt Tallinna jäätmehoolduseeskirjale linna otsustada ja selleks eraldi hanget korraldada vaja ei ole," sõnas Remmelg.
Senimaani on Remmelga sõnul Ragn-Sells konkurentsis Ossipenkoga Ida- ja Lääne Virumaal hästi läbi saadud ja probleeme esinenud üldiselt pole. Mees nentis aga samas, et üldjoontes on vabaturul lihtsam konkureerida, kui konkurssidel, mis otsustatakse omavalitsuste poolt. "Aga see sõltub ka konkreetsest omavalitsusest," lisas Remmelg.
Tähtis konkurss
Remmelga arvates on Tallinna korraldatud hankekonkurss tähtis, kuna sellise veokonkursi võit annab võimaluse teenindamisega jätkata, säilitades töökohad. Samas on mehe sõnul madalate marginaalidega või kogunisti nende puudumisega ka omad tõsised riskid.
"Linna määratud lepingutingimused sisaldavad lisaks olulisi trahvivõimalusi, mistõttu on ka tegelike kulude kujunemine määramatu. Kui nüüd otsustatakse Ekoviri kasuks, siis näitab lähitulevik, kui lihtsalt õnnestub ettevõttel saada linnalt konkursijärgseid hinnatõuse ja/või kas pakutud hinnaga suudetakse pakkuda kvaliteetset ja seaduslikku teenust - pean eelkõige silmas maksu- ja keskkonnaseadusi," ütles Remmelg.
"Mõnevõrra on ka linna ka riskid kõrged, sest läbikukkumine teenuse kvaliteetse osutamisega kohalike omavalitsuste valimiste eel võib olla võimupoliitikutele pahade tagajärgedega," lisas prügifirma esindaja.
Eesti Päevaleht kirjutas sellest, kuidas Ida-Virumaa kroonimata kuningas Nikolai Ossipenko koos oma firmaga Ekovir üritab tulla Tallinna turule. Nimelt on Ossipenko esitanud pealinna keskkonnaameti viie prügiveopiirkonna vedajate leidmiseks korraldatud konkursile ka oma pakkumise, mis hetkeseisuga on teistest tunduvalt odavam.
Tallinna abilinnapea Arvo Sarapuu arvates tähendab konkurentide lisandumine hinnalangust lõpptarbijale, mille on aga kahtluse alla seadnud mitme suure prügifirma esindajad.
Näiteks Veolia tegevjuhi Argo Luude arvates võivad praegusel ajal käia poliitilised mängud, mille telgitagused ulatuvad prügiveost tunduvalt kaugemale.
"Ekovir pole kunagi ühelgi hankel osalenud ja tekib küsimus, miks ta tuleb turule, kus ta peab lepingu täitmiseks investeerima ligikaudu 1,5 kuni 2 miljonit eurot ainuüksi tehnikasse. Samal ajal aga pakutakse välja hinnad, mis on pehmelt öeldes naeruväärsed – kusagil on siin tagatoalepped teistsugusteks arenguteks," sõnas Luude Eesti Päevalehele.