AMRAAM on Soome õhutõrje tähtsaim relv. Nende tootja Raytheon ei ole pingelistele otsingutele vaatamata leidnud vea põhjust, kirjutab Helsingin Sanomat.

„Probleem puudutab rakettmootoreid, mida on toodetud juba kümneid aastaid,“ ütles insenerkolonel Kari Renko Soome õhujõududest.

Renko sõnul teavitas USA Soomet probleemidest esimest korda paar aastat tagasi.

Soome sai 2008. aastal USA kongressilt loa osta kõige rohkem 300 raketti AMRAAM. Tehingu hinnaks teatati maksimaalselt 435 miljonit dollarit.

Rakettide tarned pidid algama sel aastal. Rakette kasutavad nii hävituslennukid F-18 Hornet kui ka Norrast ostetud uued õhutõrjesüsteemid. AMRAAM-id on Hornetite pearelv teiste hävitajate vastu.

Soome õhujõududes on veel kasutusel raketi versioon, mis hangiti juba 1990. aastatel koos Hornetite ostmisega. Seda versiooni teatavasti enam ei toodeta. Raketid on kasutuskõlblikud 20 aastat.

Hornetid läbivad parajasti laialdast hooldust ja moderniseerimist. See võimaldab kasutusele võtta AMRAAM-i uusima versiooni.

Soome õhujõud ei kommenteeri vana ja uue versiooni efektiivsuse erinevusi.

Teine tähtis AMRAAM-i kasutaja Soomes on Norra päritolu õhutõrjesüsteem NASAMS (Norwegian Advanced Surface to Air Missile System), mis osteti 2009. aastal 346 miljoni euro eest.

NASAMS-i süsteemi pannakse praegu Soomes kokku. Pool on valmis ehitatud ja soomusbrigaadile üle antud.

Proovilaskmisi on kavas alustada 2014. aastal. Nüüd tuleb seda võibolla teha õhujõudude vanade, Hornetitele mõeldud rakettidega.

NASAMS asendab Nõukogude Liidus valmistatud õhutõrjesüsteemi Buk. Sellest loobumisega ei ole kõik Soomes nõus olnud, sest seda peetakse toimivaks ja osaliselt NASAMS-ist võimekamaks süsteemiks.

Õhutõrjeinspektor Rauno Lankila põhjendab otsust sellega, et Buk oleks vajanud kallist kapitaalremonti ja uusi rakette. Lisaks sellele kasutab Buk sides sagedusi, mis häirivad tsiviilvõrke, nagu näiteks 4G võrke.

„Maksumaksjatel ei maksa AMRAAM-ide hilinemise pärast muret tunda, sest Buk on kasutusel kuni 2015. aastani,“ ütles kolonel Lankila.

Mootoriviga ilmnes AMRAAM-idel üllatuslikult mõni aasta tagasi. Rakettide tootja Raytheon ei vastanud Helsingin Sanomate probleemi tõsidust puudutavatele detailsetele küsimustele.

„AMRAAM-i tagasi tootmisse saamine on Raytheoni peaeesmärk,“ ütles pressiesindaja John Patterson. „Teeme tihedat koostööd Ühendriikide õhujõudude ja rakettmootorite tarnijaga, et probleemi võiks lahendada nii kiiresti kui võimalik ja et me võiksime taas alustada tarneid klientidele.“

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemalt
Ükskõikselt
Kurvana
Vihasena