Jäätmefirmad taotlevad eluaegset veoõigust
Riigikogu keskkonnakomisjon võtab teisipäeval vastu jäätmekäitlejate delegatsiooni, kes soovib jäätmekäitlusseaduse muutmisega teha lõpu omavalitsuste korraldatavatele prügiveokonkurssidele. Nad taotlevad õigust vedada prügi oma praegustes tegevuspiirkondades tähtajatute lepingutega ehk põhimõtteliselt igavesti.
Jäätmekäitlejate liit koostas jäätmeseaduse muutmiseks mahuka ettepaneku pärast seda, kui liitu mittekuuluv Ida-Virumaa ettevõtja Nikolai Ossipenko tõrjus palju odavama pakkumisega Tallinna viie linnajao prügiveokonkursil kõrvale senised turuliidrid Eesti Keskkonnateenused (endise Veolia) ja Ragn-Sellsi.
Tallinn määrab hinna
Liidu tuumikliikmed Eesti Keskkonnateenused ja Ragn- Sells võitlevad seaduse muudatusettepanekutega Tallinna plaani vastu luua keskkonnaameti juurde jäätmekäitluskeskus, mis võtaks ettevõtjatelt üle tallinlastega lepingute sõlmimise ja määraks ka teenuse lõpphinna. Keskus hakkab korraldama konkursse nii jäätmekäitluskohtadele kui ka vedajatele.
„Kui seni määras hinna konkurss, siis Tallinn loob monopoolse süsteemi, millega hakkab prügiveo hinda otsustuskorras määrama,” ütles Eesti Keskkonnateenuste juht Argo Luude. „Alguses on nende pakutav hind madal, kuid pärast läheb kallimaks. Hea näide on Tallinna bussiliiklus, kus konkurentsi pole ja igat kilomeetrit doteeriti ligi kahe euroga. Tartus, kus valitseb konkurents, maksti dotatsiooni ligi neli korda vähem.”
Praegune jäätmete käitlemise süsteem toimib justkui kohalike elanike poolt hulgiostule tehtav ühishange, mis võimaldab osta teenust madalaima hinnaga. Selle tagajärjel saab veofirma õiguse ühes piirkonnas ainuisikuliselt jäätmeid koguda, kuid üksnes ettekirjutatud hinnaga. „Ettevõtja ei saa aastateks ette määratud hinnaga soovitud kvaliteeti tagada ja sellepärast püüabki klientidele erinevaid lisatasusid määrata,” selgitas Luude. „Kui meie ettepanekud leiavad toetust, siis tekib prügiveole vabaturg ja inimene võib ise valida, kellega lepingu sõlmib.”
Luude seadis kahtluse alla abilinnapea väite, et uus jäätmekorralduskeskus suudab teenindada kõiki prügiveolepinguid vaid kaheksa klienditeenindajaga. Praegu töötab linna teenindavates prügiveofirmades ligi poolsada klienditeenindajat, kes näevad kurja vaeva, et toime tulla lepingutingimuste üle läbi rääkida soovivate klientidega või rahulolematutega, kes tahavad veofirmat näiteks kohtusse kaevata.
Samuti avaldab jäätmekäitlejate liit riigikogu keskkonnakomisjonile saadetud kirjas pahameelt omavalitsuste vastutulelikkuse pärast, sest justkui liiga kergekäeliselt antavat vabastusi jäätmeveost. Nimelt võimaldavad omavalitsused hooajaliselt jäätmeveost loobuda suvekodude omanikel.
Peale maksmise loogika
Riigikogu keskkonnakomisjoni esimees Tõnis Lukas tunnistas, et jäätmekäitlejate lobitöö seab poliitikud keerulisse olukorda. „Ühelt poolt ei saa me jätta tähelepanuta nii mõjuka organisatsiooni pöördumist, kuid samas oleks vale hakata vaid ühe omavalitsuse – Tallinna näite põhjal kiirustades seadust muutma,” lausus Lukas. „See, kas Tallinnas läheb uue süsteemiga hind tegelikult alla, selgub alles protsessi käigus. Jäätmekäitlejad käsitlevad oma pöördumises prügi kui maavara ja võib-olla peavad nad selle loogika kohaselt tulevikus jäätmevaldajale hoopis peale maksma.”
Riigikogu keskkonnakomisjon menetleb praegu valitsuse ettepanekuid, millega jäätmeseadus viiakse vastavusse Euroopa Liidu direktiividega, piiramaks ohtlike ainete kasutamist elektri- ja elektroonikaseadmetes, reguleerides valmistajate ja turustajate kohustusi seadmete turule laskmisel.
Liikmete ühishuvide esindamiseks asutatud jäätmekäitlejate liit koondab 36 ettevõtet.