Koduomanikud pöörduvad liialt suure prügiveo maksu tõttu konkurentsiametisse
Koduomanike ühendava Eesti Omanike Keskliidu hinnangul on Põhja-Tallinna elanikele prügiveoarvelt Tallinna keskkonnaameti poolt kasseritav halduskulu põhjendamatult kõrge. Probleemi hindamiseks kaaluvad koduomanikud pöörduda konkurentsiameti poole.
Liidu väitel moodustab täna koduomanike poolt makstavast arvest halduskulu kohati üle 40 protsendi. "Tuginedes valdkonna ekspertide majandusanalüüsile on täna tarbijatelt nõutav kulu läbipaistmatu ning reeaalsest kulud prügiveolepingute haldamiseks ei tohiks ületada 10 protsenti prügiveoarvest," teatab liit.
Eesti Omanike Keskliidu peasektetäri Priit Värgi sõnul hakkasid 1. märtsist Põhja-Tallinna linnaosas kehtima uued prügiveo hinnad, esialgsed uudised linnavalitsusest lubasid elanikele arvestatavat hinnalangust ning teenuse kuluefektiivsust.
Värgi sõnul oli ootus hinnalanguseks ka igati põhjendatud – varasemalt maksti Tallinna prügilale jäätme ladustamise eest märgatavalt rohkem kui täna, sest seoses Iru prügipõletusjaama käivitumisega vähenesid käitlustasud ca kaks korda.
"Kuid kui süveneda hoolikamalt numbrite taha, siis hind on küll kõvasti langenud, kuid mitte tarbijate, vaid linna jaoks. Uue pealinna prügiveo süsteemiga on tekitatud tarbija ja jäätmevedaja vahele lüli – Tallinna Keskkonnaamet - mis kasseerib enam kui kolmandiku jäätmeveo arvest," arvab liit
Kui varem oli Kalamajas ja Pelgulinnas prügiveol madalam pakkumine ja hind tarbija jaoks üks-ühele seotud, siis nüüd määratakse hind koduomanike sõnul linnavalitsuse parema äranägemise järgi.
Priit Värgi teatel pole sellise vahekeha tekitamine iseenesest veel seadusega vastuolus, kuid selle eest kasseeritav kulu peab olema mõistlik ning ei tohiks ületada 10 protsenti koguarvest.
Millest koosneb prügiveo hind?
Värk selgitas, et Põhja-Tallinn jaguneb kaheks piirkonnaks Merimetsa-Kelmiküla-Pelgulinn ja Kalamaja-Paljassaare, kus tegutsesid varem OÜ Prügivedu Tallinn ja Ragn-Sells. Esimeses piirkonnas on ca 9600 prügikonteinerit ning 4400 neist on 800 l ja 2600 on 600 l mahutid (kokku 73 protsenti) ja teises on vastavalt 3000 mahutit ning 2000 on 800 l ja 460 on 600 l (kokku 82 protsenti).
800 l mahuti tühjendamine maksab hind 5,4 eurot ja ilma käibemaksuta 4,50 eurot. Käibemaksuta hinnast läheb jäätmevedajale kokku 2,61 eurot - 1,39 eurot transpordi eest ning 1,22 eurot käitlususe eest.. Ülejäänud 1,89 eurot ehk koguni 42 protsenti jääb Tallinna keskkonnaameti kukrusse. Tehes analoogse aruvutse 600 l mahuti korral, siis ilma käibemaksuta 3,85 eurose hinna juures läheb 1,39 transpordiks ja 0,92 käitlustasuks ning Keskkonnaameti haldusaparaadile läheb 40 protsenti ehk 1,54 eurot.
Liit: tarbijale on hinnalangus olnud näilik
Arvestades, et enamus koduomanikke kasutavad 800 ja 600 l konteinereid, siis hinnavõrdluses tuleks lähtuda just neist. Uue hinnakirja kohaselt maksab ühe 800 l mahuti vedu 5,40 eurot. Kuid OÜ Prügivedu Tallinn pakkus teenust 5,85 euro eest (-8 protsenti) ehk hinnavõit 45 senti. 600 l mahuti vedu on alates märtsist 4,62 eurot, kuid OÜ Prügivedu Tallinn pakkus varem koguni odavamalt 4,22 (+9 protsenti).