Andres Herkel: OSCE/ODIHR-i kohalike valimiste vaatlemine on erandlik
OSCE ja ODIHR vaatlevad eeskätt parlamendivalimisi või presidendi otsevalimisi, kohalike valimiste vaatlemine on küll võimalik, kuid pigem erandlik ja sinna ei saadeta parlamentaarseid vaatlusdelegatsioone, tõdes riigikogu liige Andres Herkel.
Herkel, kes ise on vaatleja staatuses olnud, ei pea Eesti kohalike valimiste vaatlemist vajalikuks.
Ta märkis, et viimati vaatles OSCE/ODIHR kohalikke valimisi sel kevadel Makedoonias seoses väga suurte probleemidega selles riigis.
"Eestis on OSCE/ODIHR-i tähelepanu all meie elektrooniline valimissüsteem ja see on muuhulgas meie endi teadlik valik," selgitas Herkel. "Seega ei kuulu Eesti nende riikide hulka, keda monitooritakse võltsingukahtluste pärast, küll aga monitooritakse meid sellepärast, et oleme elektroonilise valimise esmarakendajad."
Valimiskomisjon ei vaja rahvusvahelist järelevalvet
Herkel on enda sõnul kõrgel arvamusel vabariigi valimiskomisjoni tegevusest. "Minu meelest valimiskomisjon ei vaja rahvusvahelist järelvalvet," lausus Herkel.
Herkeli sõnul on probleem, millele viitab Eerik-Niiles Kross viitab, pigem seotud sellega, kuidas toimib Tallinna linnavõim ja kuidas kasutatakse linna administratiivset ressurssi parteilistes huvides.
"Teema on terav, aga ma ei usu, et OSCE meid siin aitab," ütles Herkle. "Parteilised huvid on läinud administratiivse juhtimise ja ressursside jagamise mängumaale; me võime öelda, et see probleem on eriti akuutne Tallinnas, kuid tegelikult läbib sama probleem Eesti poliitikat tervikuna."
Herkeli sõnul on politoloog Ivar Tallol ilmselt õigus, kui ta ütleb, et ega OSCE või Veneetsia komisjon parteipoliitilisse vägikaikaveosse ei hakka sekkuma.
"Meie eelis on siiski see, et meil on professionaalne ja sõltumatu valimiskomisjon. Kui asi läheb nii hulluks, et parteihuvid hakkavad tungima ka valimiste administreerimise ehk valimiskomisjonide
tasandile, siis oleme juba vaimselt SRÜ-s ja saame ka monitooringud kaela," pakkus Herkle.
Tema enda tähelepanek ütleb, et järelevalve aitab ainult neid, kes ka ise suudavad elementaarset poliitilist kultuuri edendada. "Eeskätt vastatakse vaatlusmissiooni puhul küsimustele, kas valimised
olid ausad ja vabad ning kas valimiskomisjonide töö oli aus ja protseduurid läbipaistvad? Administratiivressursi kasutamine on midagi, mida kirjeldatakse nende põhiküsimuste taustal," selgitas Herkle vaatlejate tööd.
Riigikogu püüab seadusemuudatusega raha väärkasutamist keelata
Herkel märkis, et administratiivse ressursi kasutamist valimiste huvides üritab ka praegu riigikogu menetluses olev erakonnaseaduse muutmise seadus ära keelata. "Kui nüüd vaadata, millistes maades selline keeld samuti kehtib, siis märkan, et nende hulgas on ikka väga probleemse valimispraktikaga riike," lisas Herkel.
Tema sõnul on häda selles, et avalike vahendite kuritarvitamise mõiste on äärmiselt hägus. "Kui üks linnaosavanem reklaamis end viimaste valimiste eel linnaosa tervisepäeva plakatil ja sellele ei järgnenud pärast uurimisorganite pingutusi mitte midagi, siis vaevalt saab OSCE meid aidata. Küll aga võib nentida, et sama linnaosavanem sai väga vähe hääli," viitas Herkel valija vastutusele.