Herkki Haldre: ajaloolise laeva hukk on suurem kahju kui omanike raha
"Iga järgmine päev, mis laev kivides kinni istub, seda rohkem lõhub," tunneb Eesti Ajalooliste Laevade Seltsi juht Herkki Haldre siirast muret enam kui saja-aastase kuunari Blue Sirius pärast. Kindlustus ootab purjeka madalikule sõitmise põhjuste väljaselgitamist.
Õnnetuse võis põhjustada juhtimisviga
Tänased ilmastikuolud on põhjas kinni istuvale alusele karmid - tugev, kuni 19 m/s puhangutega läänetuul ning kuni kahemeetrised lained.
Teadaolevad asjaolud aga ei räägi, et ilm õnnetuse ajal oleks kuunarile olnud ebasoodne. Suure, 70-tonnise purjeka jaoks oli tol hetkel 13 m/s puhuv tuul normaalne purjetamisilm, millega alles kiirust saadaksegi. "Uurimise jaoks tuleb kindlasti vaadata ilmaoludele lisaks ka laeva träkki, navigatsioonijälge. Selle järgi on laeva kurss otse üle ohtliku koha arusaamatu," ei mõista eelmistel hooaegadel kuunari meeskonnas purjetanud Haldre, miks laeva kurss on liiga sirgjooneliselt otse kividele.
Päästmine on raskendatud mitte ainult ilmaolude tõttu
"Klassikaline päästemeetod on see, et poomide abil tõstetakse laev merepõhjast lahti ja siis pumbatakse tühjaks ja plaasterdatakse, et enam vett sisse ei tuleks. Seejärel veetakse dokki, kus tõstetakse kuivale maale, seletab kuunari Kajsamoor reeder Heikki Haldre.
"Kuid siin on probleemiks, et Blue Sirius on nii madalas vees, et suured päästealused ei pääse ligi." Blue Siriuse süvis on ajalooliste laevade seltsi üles antud kui 2,8 meetrit, praegu istub ta umbes 2 meetri sügavusel, triivides õnnetuskohast kagu poole.
Tallinna Sadamal on küll võimas kraanaga varustatud mitmeotstarbeline jäämurdja ning päästetöödeks sobilik laev Botnica, millel olemas vajalik tehnika. Kuid selle süvis on 8 meetrit ning seetõttu päästetöödeks ei sobi, arvas Haldre. Botnica asub praegu aga Saksamaal ja on seal lepinguga seotud. Selliseks erilahenduseks leiaks abi Hollandist, teab Haldre omist kogemusist, iseasi, et kas omanike rahakott on piisavalt paks.
Kindlustus arvestab hüvitamise otsustamisel eksimusega
Blue Sirius on kindlustatud Eesti firma If Kindlustus poolt. Praegu panustatakse päästetöödele, kahjud hinnatakse kokku hiljem.
"If-i ja kindlustusvõtja vahel sõlmitud kindlustusleping on kolmandate isikute suhtes konfidentsiaalsuse nõudega kaitstud ja me saa sisulist ja otseselt lepingut puudutavat infot anda," ei avalikusta kommunikatsioonijuht Rain Porss, kas ka reisijad olid kindlustatud ja kui suures summas.
"Samas on kindlustus saanud Blue Siriuse päästetööde plaani ja päästetööde tellimisega nõus. Päästetöödega võib alustada kohe, kui tööde teostajatega on vastavad kokkulepped saavutatud ja ilmastik soodne. Hüvitamisotsuse saame vastu võtta pärast juhtumi põhjuste väljaselgitamist," ei anna Porss veksleid välja.
"Nagu iga vabatahtliku kindlustuslepingu kindlustusjuhtumi puhul rakendub siingi omavastutus. Aga eksimuse raskusastmest sõltuvalt võib hüvitist vähendada või kahju hüvitamisest keelduda," teatab Porss, et esmalt päästetakse ikka laev, siis arvutatakse kulud.
Ka on kindlustusandjal kindlustushüvitise maksmisel õigus nõuda hävinud vara jäänuste või asendatud vara nõudeõiguse üleandmist kindlustusandjale.
Kuna juhtumiga tegeleb majandus - ja kommunikatsiooniministeeriumi haldusalasse kuuluv ametkond, siis ootab kindlustus otsustamiseks nendepoolse uurimise tulemusi.
Kuunar Kajsamoor näiteks on kindlustatud Alandia kindlustusseltsis, mis on spetsialiseerunud laevakindlustamistele üle Euroopa. "Meil kehtib nii reisijate kui laeva poliis," annab Haldre oma laeva kohta infot.
Haruldast ajaloolist laeva tuleb mehitada ja varustada hoolikalt - sellise laeva hukk on suurem kahju kui ainult omanike rahaga mõõdetav, möönab Haldre.