Eesti lennuakadeemia lennukoolitusosakonna õigusõpetuse assistent Kert Kotkase sõnul on Vene Föderatsiooni erilennusalga ehk Spetsialnõi Ljotnõi Otrjad koosseisus mitmeid selliseid Tu-214 tüüpi õhusõidukeid, mille peamiseks ülesandeks on retransleerida valitsussidet.

"Sellest tulenevalt paikneb olukorras, kus näiteks Venemaa president viibib Moskvast eemal, tema viibimispiirkonna suhtelises läheduses taoline õhusõiduk, lendab seal ringi või ka kaheksakujulisel marsruudil ning tegutseb sideretranslaatorina," kirjeldab Kotkas Delfile.

Kotkase kolleeg, lennuakadeemia lennundustegevuse lektor Allan Nõmmik lisab, et kui tõmmata paralleele tavapärase sidepidamisega, siis on selle lennuki näol tegemist sidesatelliidi analoogiga, mis peaks siis võimaldama näiteks president Vladimir Putinile teisest riigist sidepidamise Moskvaga. Samas aga seda, mida see lennuk veel teha võiks või palju selliseid maailmas üldse olla võib, ei oska Nõmmiku sõnul Eestis vist keegi öelda. "USA-l on näiteks EC-130Q, millel on sarnased funktsioonid, kuid see pole päris see," lisas Nõmmik.

Vene sõjandusportaal airwar.ru kirjutab, et Tu-214 reisijate mudeli ümberehitatud lennuk on tehtud justnimelt Venemaa presidendi ja juhtkonna sidevajadust silmas pidades. Väliselt erineb see lennuk reisijatele mõeldud mudelist selle tõttu, et selle keskosas asub märgatav antenn.

Portaali väitel mahutab nimetatud lennuk 62 inimest ning sellel on lisatoitesüsteem. Samuti ei juhi seda lennukit mitte klassikaliselt kolm, vaid neli pilooti ning lennuki lennukaugus võib küündida kuni 10 000 kilomeetrini (olenevalt lennukile lisatud kütusepaakide arvust). Lisaks on lennukis teadaolevalt vähemalt neli lisageneraatorit.

Tu-214SR raadiosüsteemid kasutavad teiste lennukite ja maal asuvate objektidega sidepidamiseks sateliite. Kuna Venemaa liidrid eelistavad aga portaali väitel kasutada sidepidamiseks peamiselt mikrolaineid, mis toimivad vaid kommunikaatorite nägemisulatuses, siis vajataksegi liikuvat transleerijate, transponderite ja satelliitide süsteemi.

Tuleb ka veel märkida, et Tu-214SR on ehitatud justnimelt lendama ekvaatorist põhjapool, kus sidepidamine sateliitide abil on sageli raskem.

Eelpool nimetatud süsteemide kaudu on side pidamine aga väidetavalt äärmiselt turvaline, kuna erinevalt tavalistes õhusõidukites levivast raadiosidest on sellele äärmiselt raske vahele segada. Lennukisse paigutatud üliturvalised, aga ka ülikallid süsteemid on teadaolevalt toodetud Omskis asuvas raadiotehases Popov.

Lisaks üliturvalisele sidesüsteemile on lennukis tehtud ka muid muudatusi. Istekohad lennukis on näiteks paigutatud teistmoodi, kui seda on tavalistes lennukites. Kohe kokpiti taha on paigutatud kokku 12 istet, mis peaks olema kõige turvalisemad istekohad lennukis. Pärast seda tuleb kolm sektsiooni istmeid, mis on peamiselt mõeldud raadiooperaatoritele ja sidepidamisoperatsioone juhtivatele ametnikele. Pärast neid tuleb aga kaks reisijatele mõeldud lennukikajutit, kuhu paigutatakse näiteks ajakirjanikud ja teised lennuki pardal viibivad reisijad. Lisaks on tugevdatud kõik lennuki uksed ning ka kere.

Esimene lend erilennukiga Tu-214SR, mille sabanumber on RA-64515, tehti juba 2008. aasta aprillis. Sama aasta detsembris tõusis õhku teinegi samasugune lennuk, sabanumbriga RA-64516. 2009. aasta juunis anti need õhusõdiukid aga juba Venemaa presidendi administratsiooni kasutada.

Kuigi selle lennuki täpset maksumust on raske hinnata, siis pakuvad erinevad Vene lennundusportaalid üheks sellise lennuki hinnaks umbes kolm miljardit rubla ehk ligi 60 miljonit eurot.

Märtsi lõpus Krimmis tiirutanud Vene valitsuse erilennuk Tupolev-214RS lendas 26. aprillil Laadoga järve kohal. Vene meedia andmetel külastas president Vladimir Putin Valamo kloostrit ja just seetõttu tiirutaski Laadoga järve kohal valitsuse erilennuk.

Sama lennuk, mille registreerimisnumber on RA-64515, tiirutas Laadoga põhjaosa kohal ka kevadel 2013.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemalt
Ükskõikselt
Kurvana
Vihasena