Lauri Beekmann: Head viina võib alati pitsikese võtta ehk ühe viinareklaami analüüs
Aga kui keegi peaks tegelema ka reklaamtekstide lugemisega, siis satub ta üsna kummalise informatsiooni peale.
Analüüsime veidi. "Head viina võib Vabariigi terviseks alati pitsikese võtta." Alkoholitootja arvab seega, et põhjus, miks inimene nende kanget alkohoolset jooki peaks tarvitama, peitub suhtes Vabariiki. Äkki vihjatakse koguni, et selles teos on teatud isamaalisuse väljendus?!
Eraldi väärib tähelepanu fraas "Vabariigi terviseks". Meie keeles ja kultuuris on tõepoolest alkoholi joomine ja väljend "terviseks" justkui kokkukleepunud kärbes ja kärbsepaber. Mingit loogilist ega arusaadavat seletust sellele muidugi pole. Alkohol ei ole tervislik. Mitte ühegi tervikliku ja ilma kõverpeegli vaateta nurga alt.
Alkoholi tarvitamine on hiljutises WHO raportis seostatud 200 erineva haiguse ja tervisekahjuga. Vähiriski vaatenurgast ei ole olemas ohutut kogust. Alkohol on sõltuvust tekitav aine ja keegi ei tea täpselt, kui kergesti ja kiiresti kellelgi sõltuvus tekib. Eesti Vabariigi üheks suurimaks sotsiaalseks probleemiks on alkoholi tarvitamine ja sellega seonduvad loendamatud probleemid. Nii et äkki siin hoopis mõnitatakse Vabariiki? On see irooniline tekst?
Ja siis see pisike sõna „alati" mis reklaamis viinavõtmise kohta käib. Ma olen üsna kindel, et praegusel hetkel taipavad tootjad ja reklaamitegijad juba ise ka, et nüüd astusime ikka küll ämbrisse. Alati? - alaealisena, autoroolis, tööpostil, rasedana, haigena, stressis olles, retseptiravimeid tarvitades, sõltlasena...? Ja kas alati nagu selles mõttes, et rohkelt? Või kasutaks sõna regulaarselt? Koguni pidevalt?
„Et meil oleks tulevikku ja et me ei unustaks oma minevikku." Üle 1500 eestimaalase tulevik piirdub 2014. aastaga, kuna nad ise või keegi teine tarvitab alkoholi. Sama juhtus 2013. aastal. Ja 2012. Ja 2011... Viina joomine ei garanteeri kellelegi tulevikku. Ahsoo, äkki nad mõtlevad selle all siiski iseennast ja oma firmat. Et kui inimesed joovad, siis nende firma püsib ja rikkus koguneb. Siis on küll loogiline.
"Sinitaeva nimel. Musta mulla terviseks. Valge tuleviku eest." Ja siin läheb reklaamtekst suisa religioosseks, olles nüüd aru saanud, et alkoholi tarvitamine tapab globaalselt aastas 3,3 miljonit inimest ja olles meie piirkonnas noorte meeste (kuni 49 aastasteni) seas kõige suurem enneaegseid surmasid ja tervisekahju tekitav riskifaktor. Viidatakse teispoolsuses taevasse minemisele, mullapõrmu sängitamisele ja tunneli otsas valguse poole liikumisele.
"Ja mõnikord hommikul ka." Lõppsõnana paistab alkoholitootja inimesi julgustavat teatud olemasolevaid piire rikkuma ning juurde õppima uusi alkoholi tarvitamise traditsioone. Et joodaks ikka rohkem. Kui senimaani pole hommikust viinavõtmist võib-olla sobivaks peetud, siis viinatootja pakub, et aga ehk äkki ikka.
Arvestades olukorraga, kus me alkoholi tarvitamisega seonduvalt oleme, on sellise teksti lugemine tõsiselt võetavas ajalehes üsna ehmatav. Mis sest, et reklaamtekstina. Sellist reklaami ei tohiks olla. Alkoholi ja selle tarvitamist ei tohiks reklaamida. Inimesi ei tohiks meelitada alkoholi tarvitama, värvides antud juhul nende silma ette sõnadega maailma, mis on eksitav ja petlik.
Reklaamitegijad tõenäoliselt tunnevad reklaamiseadust ja oskavad seega oma lühikesi tekste koostada viisil, mis ei läheks seadusega vastuollu ning et valitseks JOKK. Kuid kuidas see reklaamtekst siiski reklaamiseaduse valguses paistab? Kas pole see mitte "eksitav" reklaam? Ja kas see poolluuleline tekst ei esita siiski "otsest üleskutset alkoholi tarvitamisele"? Andku sellele oma hinnangu taas ka Tarbijakaitseamet.