Eesti õpetaja esitati mainekale miljonidollarilisele hariduspreemiale: kutseharidus ei ole kuidagi vähem väärtuslik haridus!
Haridusvaldkonna Nobeli preemiaks ristitud ja koos miljoni dollariga välja antava Globaalse Õpetaja Auhinna (Global Teacher Prize) ainuke eestlasest kandidaat Merit Karise ütles Delfile antud intervjuus, et hea õpetaja suudab õpitut siduda reaalse eluga meie ümber.
Kuressaare ametikooli ja Tartu kunstikooli õpetaja Merit Karise valiti 5000 õpetaja seats üle maailma 50 järgmisesse vooru pääseja hulka. Haridusvaldkonna mainekat auhinda koos miljonidollarilise preemiaga annab välja Varkey Gems fond, mille auesimees on USA ekspresident Bill Clinton ning komisjoni kuulub muuhulgas ka Hollywoodi vaieldamatu tippnäitleja Kevin Spacey.
Mis emotsioon Teid valdas, kui kuulsite, et olete üle 5 000 kandidaadi seast parima 50 hulka valitud?
Üllatus, rõõm, elevus ja väga hea meel, et Eesti ja kahe ametikooli - Kuressaare Ametikooli ja Tartu Kunstikooli - tegemised rahvusvaheliselt tähelepanu saavad.
Kas olete enda õpilastelt ka selle uudisega seoses juba tagasisidet saanud, mida nemad arvasid?
Ei ole veel ise avalikult teada andnud, minu kirjeldus 50 parima lehel on veel koostamisel, ootan selle ära.
Kuidas see kandideerimisprotsess täpselt välja nägi, kas kandideerisite ise või esitas keegi teine teie kandidatuuri? Millest see protsess täpselt koosnes?
Leidsin Varkey Gems üleskutse netist, kui otsisin õpilastele uut rahvusvahelist konkurssi, millel õppetöös osaleda. Muide, olemegi parajasti EL Europassi teemalisel videokonkursil rahvahääletusel esikoha pärast võistlemas.
Ma ei teagi, kas keegi esitas mind ka. Levitasin uudist Varkey Gems konkursi kohta Kuressaare ametikooli listis. Konkursi küsimuste nägemiseks tuli registreeruda ja sain kirja, kus paluti ankeet täita. Ankeedis küsiti, mida oled õpetajana teinud koolis, mida oled laste ja noorte heaks teinud väljaspool kooli. Mõtlesin nädal aega kogu oma pea 15-aastase tegevuse läbi ja panin vastused kirja: õpetama kutsus mind hea sõbranna, Tartu Kunstikooli direktor Kadi Kreis. Tema suunas mind ka e-õppe juurde, kust tuli esimene suur riiklik tunnustus - 2007. aasta e-kursus kutsekoolide ja rakenduskõrgkoolide seas; Kuressaare Ametikooli disainisuunda tõi mu õpetama Maila Juns-Veldre, ning sealsed aastad on läinud nii, et igal aastal on tulnud õpilaskonkursside võite nii riiklikult kui rahvusvaheliselt. Pluss veel suur tunnustus kolleegide poolt - aasta õpetaja 2013. Alates 2010. aastast tegutsen kooli kõrval oma MTÜ Saaremaailm kaudu, teeme Saaremaa pärimust kaasaegsel moel lastele ja noortele lihtsamini kättesaadavaks.
Viimane projekt oli arvutimäng lastele, millega Saaremaa geograafiat ja pärimust õppida. Suuremahulisim töö oli Saaremaa 50. juubelilaulupeoga, mille kontseptsiooni kirjutasime ja kunstilist poolt korraldasime. Koos Saaremaa kohaliku lehega MeieMaa algatasin hoidistekonkursi, ja just selle mõttega, et kohalikku toitu väärtustaksid edasi ka nooremad põlvkonnad. Lisaks olen nii kohalikus ja üleriigilises meedias arvamusartiklitega sõna võtnud, viimati sel teemal, et avalikku hoiakut kutsehariduse suhtes muuta. Eelmisest sügisest olen Kuressaare linnavolinik ja arengukomisjoni aseesimees, kaasava eelarve käivitamine oli esimene suur töö ja ka selle tulemus tõi kasu just lastele, mänguväljaku renoveerimise näol. Saan aru, et selle auhinna asutajad otsivadki just õpetajaid, kes leiavad aega ja energiat tegutseda mitmel rindel, kes on ühiskondlikult aktiivsed.
Mis nüüd edasi saab, kas ma saan õigesti aru, et veebruaris selguvad nendest 50-st veel omakorda 10 finalisti, kes ka Dubaisse võitja väljakuulutamisele kutsutakse?
Just täpselt nii läheb, et 50st kümme valib Varkey Gems akadeemia (kuhu, muide, kuuluvad ka Norra kroonprints ja tuntud näitleja Kevin Spacey, keda praegu "Kaardimajas" näeme) ning need 10 kutsutakse Dubaisse võitja väljakuulutamisele.
Te õpetate Kuressaare ametikoolis. Kutsekoolid ei ole ehk klassikalises mõttes need asutused, kust ühiskond ootaks suuri tegusid. Kas Te leiate, et need eelarvamused peaksid muutuma?
Ma õpetan Kuressaare Ametikoolis ja Tartu Kunstikoolis. Kutseharidus ei ole kuidagi vähem väärtuslik haridus, see on praktiliste, ametialaste oskuste omandamine. Eesti peaks püüdlema selle poole, et noored ei piirduks ainult üldharidusega, vaid omandaksid erialase hariduse. Eesti
haridusjuhid hindavad, et Eestis võiks 40% noortest omandada kõrghariduse ja 60% kutsehariduse. Pensioniiga kasvab, elu jooksul tuleb mitu korda juurde- ja ümberõppida. Loobugem müüdist, et noortel tuleb tingimata läbida gümnaasium ja eriti hea, kui seejärel kohe ülikool, et
tulevikus tegija olla.
Mis teeb Teie arvates õpetajast hea õpetaja?
Hea õpetaja on see, kes ei õpeta mitte ainult oma kitsast ainet, vaid toob seoseid ümbritseva eluga, aitab lastel ja noortel silmaringi avada, olla maailmast huvituv, tajuda enda panust millegi muutmisel ja millegi saavutamisel.
Kui Te ise peaksite välja pakkuma põhjuseid, miks just Teie viimase 50 finalisti hulka saite, siis mis need võiksid olla? Mis on see, mida üritate enda õpetajatöös teistest erinevalt ja ehk ka paremini teha?
Püüan ise ülalöeldu järgi käia. Mulle meeldib olla õpetaja, ma saan ise noortelt energiat ja mulle meeldivad mu õpetatavad ained - enamik neist suunab noori häid ideid leidma ja neid ellu viima.