OECD Eestile: tasakaalustatud eelarvest ei pea alati kinni pidama
OECD soovitused ja valitsuse kommentaarid
Säästlikuks tootlikkuse kasvuks:
OECD toob välja, et võrreldes teiste riikidega, on Eesti tootlikkus madal – teeme palju tööd, ent mitte nii efektiivselt, kui võiks.
Et tootlikkust suurendada, tuleks:
- Tugevdada ettevõtetes teadmiste siiret, arendada rakenduslikku teadus- ja arendustegevust kohalike ja välisinstitutsioonide koostöö kaudu.
Eestis teevad aga firmad ülikoolidega liialt vähe koostööd:
Valitsuse kommentaar: uued ettevõtluse kasvustrateegia ja teadus-arenduse strateegia meetmed: Start-up Estonia programm, innovatsiooniosakud, tehnoloogia arenduskeskused), arendatakse välja teaduse tuumiktaristu, mis on avatud ettevõtlusele, ülikoolide baasrahastamisel hinnatakse koostööd ettevõtetega, toetatakse enam rakendusuuringuid.
- Viia ellu plaanid liitumiseks Euroopa transpordi ja energiavarustuse süsteemidega. Arendada intermodaalseid transpordisüsteeme.
Valitsuse kommentaar: valitsuse pideva tähelepanu all on mitmed suured investeeringuprojektid, mis parandavad meie taristu seotust Euroopa tasandiga: Rail Baltic, LNG terminali ja gaasitoru projekt, uus elektriühendus Lätiga.
- Lühendada ettevõtete maksejõuetusprotseduure ja tõsta nende efektiivsust, näiteks ekspertiisi tugevdamise kaudu
Valitsuse kommentaar: valitsus on algatanud programmi „Ettevõtja õigus 2“, mis on suunatud ärikeskkonna edasiarendamisele, sh maksejõuetuse regulatsioonide kooskõla parandamine ja kontrollmehhanismid menetluse ja haldurite üle.
CO2 heitme ja energiatarbimise vähendamiseks:
- Järk-järgult ühtlustada ja tõsta energiaallikate maksumäärasid vastavalt nende heitmete koostisele.
Valitsuse kommentaar : heas kooskõlas Euroopa Komisjoni ja OECD varasemate soovitustega lähtuda "keskkonnakasutaja maksab" põhimõttest on valitsus ette valmistatud keskkonnatasude seaduse ja maapõueseaduse muutmise seaduse muudatused, millega kavandatakse saastetasumäärade tõus alates 1. jaanuarist 2017. a, pikemaks perioodiks, mis annab teiselt poolt kindluse tuleviku suhtes ettevõtetele.
- Tugevdada operaatorite stiimuleid kaugküttesüsteemide energiakadude vähendamiseks. Tugevdada stiimuleid ehitiste energiaefektiivsuse tõstmiseks.
Valitsuse kommentaar: Struktuurifondide toel on kavas panustada KIKi meetmetega 86 mln eurot kaugküttekatelde renoveerimisse ja kütuse vahetusse; amortiseerunud ja ebaefektiivse soojustorustiku renoveerimisse 55 mln eurot ning lokaalsete küttelahenduste ehitamisse kaugküttelahenduse asemel 14 mln eurot. Ehitiste energiaefektiivsuse tõstmiseks on planeeritavalt 40 000 korteri energiatarbimisklassi parandamise eesmärgil SA Kredex toel 340 mln euro mahuga programm.
Inimkapitali parimaks kasutamiseks
- Jätkuvalt vähendada teenitud tulu maksustamist, eriti madala sissetulekuga tööjõu puhul. Suurendada kinnisvara maksustamisest saadavat tulu erandite kaotamise ja kinnisvara turupõhise hinnastamise tulemusel.
Valitsuse kommentaar : Valitsus jätkab valitud suunda tööjõu maksukoormuse vähendamisele, asendades seda ressursskasutuse ja keskkonnasaastamise maksustamisega. Madalama sissetulekuga töötajatele mõjub positiivselt nii tulumaksu langetamine 20%le kui maksuvaba miinimumi tõus 154 eurole 2015.a alguses. Lisaks vähenes töötuskindlustusmakse määr 3,0% pealt 2,4%-le.
- Pensionisüsteemi kohustusliku II samba puhul vähendada kulusid töötaja kohta, eriti turunduskulusid. Avaliku pensionisüsteemi puhul loobuda eripensionidest ja sektoraalsetest erinevustest.
Valitsuse kommentaar : Fondide kulude vähendamisega tegeletakse rõhuga suuremahulistel pensionifondidel. Suvest jõustuvate seadusemuudatustega vaadatakse kulusid edaspidi fondivalitseja fondide mahu peale kokku, mitte igale fondile eraldi ning seega peaks juhtimiskulud langema tänase 1,4% pealt mõne aastaga alla 1%.
Pensionisüsteemi jätkusuutlikkuse tõstmise eesmärgil tegeletakse ka eri- ja sooduspensionite kaotamisega.
- Tutvustada praktika maksuvabastust miinimumpalga korral, parandada kutsehariduses õppijate rahalist toetamist ja tugevdada ettevõtete ja koolide koostööd kohalikul tasandil.
Valitsuse kommentaar : Eesmärgiks on praktika/õpipoisiõpe edendamine – praktikatoetused, praktikajuhendajate koolitus, praktikate süsteemne korraldus ja infosüsteem suurendamaks õppeasutuste ja tööandjate koostööd ning töökohapõhise õpipoisiõppe populariseerimine
Fiskaalpoliitika kasutamiseks pikaajalise majanduskasvu väljavaateks:
- Luua eelarveruum aktiivsete tööturupoliitikate, taristu ja hariduse kulutuste tõstmiseks ning tööjõumaksude vähendamiseks. Selleks, parandada kulutuste efektiivsust ja prioriseerimist ning loobuda maksueranditest, eriti kinnisvaralaenude intresside maksuvabastusest. Pikemas perspektiivis kaaluda väikese defitsiidi lubamist riigieelarves.
Valitsuse kommentaar : OECD on varem esile tõstnud Eesti maksusüsteemi konkurentsivõimelisust, mis on OECD riikide seas efektiivsemaid (ehk korjame makse kokku kõige väiksema kuluga). See on võimalik just tänu meie lihtsale ning erisusteta maksusüsteemile.
Valitsus peab oluliseks eelarvepoliitika usaldusväärsuse tagamiseks kinni pidada oma struktuurse tasakaalu või ülejäägi eesmärgist, mis on hiljuti lisatud eelarve baasseadusesse.
Eestis on suhtena SKPsse väga kõrge valitsussektori investeeringute tase. Meeles peab pidama ehitusturu ülekuumenemise ohtu.
Eelarveruumi annab tööturupoliitika, taristu ning hariduse arendamiseks paljuski just algav Struktuuritoetuste periood, mille meetmete avamine on valitsuse jaoks selge prioriteet. Samuti on oluline riigi kulutuste tõhustamine, tugiteenuste konsolideerimine ning ka riigiametnike arvu vähendamise eesmärk pikemas perspektiivis.
OECD on maailma kõige arenenumaid riike koondav organisatsioon. OECD eesmärk on kasvatada majanduslikku heaolu ja edendada hea riigivalitsemise põhimõtteid. Selleks jagavad OECD 34 liikmesriiki omavahel teadmisi ja kogemusi. Eesti liitus 2010. aastal OECDga osaliselt selleks, et saada väärtuslikke teadmisi ja kogemusi ka enda majanduse arendamiseks. OECD töö on olla professionaalne analüüsikeskus ja anda oma riikide valitsustele head nõu. OECD eksperdid viivad regulaarselt läbi analüüse, kus annavad väärtuslikke soovitusi poliitika kujundamiseks.