Liiga palju kokkusattumusi: kaheksa küsimust Nemtsovi mõrva kohta
Venemaa opositsioonipoliitiku Boriss Nemtsovi mõrva juures on liiga palju kokkusattumusi, et see võiks näida amatöörliku teona. „See tundub tõesti väga hästi kavandatud teona,“ kirjutas näiteks Vladimir Putini endine nõunik Andrei Illarionov oma blogis.
Soome ajaleht Ilta-Sanomat toob välja kaheksa mõrvaga seotud müsteeriumi, mis võiksid juhtida Nemtsovi mõrvari jälile.
1. Müstiline tänavakoristusauto?
Väidetavalt ainsana silda filminud valvekaamera salvestuse järgi toimus mõrv samal hetkel, kui sillal kõndinud Nemtsovist ja Ganna Durõtskast möödus tänavakoristusauto.
Tänavakoristusauto varjab nähtavuse. Kas see on kokkusattumus? Miks räägitakse Vene uudistes, et auto oli lumekoristusauto, kuigi Moskvas ei olnud mõrva hetkel teedel lund ja temperatuur oli plusspoolel? Miks oli tänavakoristusautosid vaid üks? Moskvas on tavaline, et neid on samas kohas üheaegselt mitu.
2. Kust mõrvar tuli?
Valvekaamera salvestuses ei ole sillal oletataval mõrvahetkel näha kedagi teist, kuid üks inimene hüppab siiski tänavakoristusauto taga teel ootavasse valgesse sõiduautosse. Kas mõrvar ootas sillal või tuli ta tänavakoristusautoga?
Ka Illarionovi sõnul oleks mõrvaril olnud võimalik rippuda tänavakoristusauto küljes ja õigel hetkel maha hüpata. Auto aeglaselt lähenev müra oleks takistanud Nemtsovi ja Durõtskat midagi märkamast ning mõrvar poleks pidanud nendeni jõudmiseks sammu kiirendama.
3. Kas mõrvar ründas tagant?
Sillalt võetud piltide ja videosalvestuse järgi näib, et sillalt alla laskuv trepp on veidi eespool kohast, kus mõrv aset leidis. Durõtska ütles aga, et ei näinud mõrvarit, vaid kõik toimus tema selja taga.
Videost pole ka näha, et keegi tuleks vahetult enne mõrva trepist üles ja kõnniks paarile vastu, kuid seevastu on hiljem pärast mõrva videos näha, et kaks inimest läheb trepist alla ja hiljem tuleb kaks inimest üles. See toetaks võimalust, et mõrvar hüppas maha tänavakoristusautolt.
4. Kes oli silla otsas?
Videosalvestuse suurendustes on näha, et Nemtsovi ja tema kaaslase taga silla alguses on üks isik sel ajal, kui tänavakoristusauto pöörab Kremli müüri suunast sillale. Kui tänavakoristusauto on sellest kohast möödunud, seda isikut enam näha ei ole. Kas mõrvar hüppas sel hetkel tänavakoristusauto külge?
5. Miks liiklus peatus?
Miks ei sõida sillal just mõrva ajal üldse autosid, kuigi enne seda ja pärast seda liigub autosid pidevalt? Kas fooris põles just siis punane tuli või peatati liiklus kuidagi teisiti?
Muu liikluse puudumise tõttu ei jäänud mõrv ka autodes olevate kaamerate objektiivide ette, mis on Venemaal tänapäeval väga levinud.
6. Kes oli tänavakoristusauto juht?
Pärast vereteo toimepanemist on videosalvestuses näha, kuidas tänavakoristusauto peatub mõned meetrid pärast mõrvapaika ja juht vestleb Durõtskaga.
Pikka aega näis, et kedagi ei huvitanud salapärase tänavakoristusauto juhi leidmine, kuid eilseks oli Vene julgeolekuvõimudega tihedat koostööd tegev telekanal Life News „Sergeiks“ nimetatavat autojuhti intervjueerinud. Sergei sõnul ta mõrvarit ei näinud, kuid märkas peeglist, et midagi tema taga juhtus ja peatus seetõttu.
Life Newsi videos oli Sergei nägu siiski varjatud ja hääl moonutatud, kuid hiljem teisipäeval esines ta oma näoga telekanalis NTV. Siis rääkis Sergei, et ei näinud mõrvarit ega põgenemiseks kasutatud autot, sest oli nii keskendunud tänava puhastamisele. Ta oli helistanud hüsteerilise naise mobiiltelefonilt hädaabinumbrile 02. Sergei rääkis, et jätkas seejärel tööd, sest kohusetunne sundis takka.
7. Kuidas õnnestus õige ajastus?
Videos on näha ka see, et kui tänavakoristusauto paarini jõuab, läheneb silla teisest otsast aeglaselt sõiduauto, otsekui tänavakoristusauto kiirust järgides. Tänakoristusauto tõuseb sillale jõe suunast, sõites mööda silla äärt, ning põgenemisauto tuleb paremalt ehk Moskva kesklinna suunast. Kuidas oskas põgenemiseks kasutatud auto kõike nii hästi ajastada, kui tänavakoristusauto juhuslikult sündmuspaigale sattus?
Mõrvahetkel peatus põgenemisauto veidi tänavakoristusautost tagapool ja seejärel on videos näha, kuidas üks kuju hüppab sillalt põgenemisautosse. Ükski teine auto kogu selle aja jooksul sellest kohast ei möödu, kuigi enne ja pärast näib liiklusvoog sillal olevat pidev.
8. Miks puudusid valvekaamerad?
Võimud on teatanud, et osa piirkonna valvekaameratest oli parajasti remondis, Kremli kaamerad olid suunatud sissepoole ning Moskva jõe sild ei kuulu niikuinii Kremli valveteenistuse ehk FSO valvepiirkonda. Kui usutav on, et ühel Venemaa tähtsamal paigal lastakse remondi tõttu pimedas olla?
Kui ühed kaamerad viidi remonti, kas siis FSO-l ei olnud võimalik teisi asemele tuua? Vene internetist leidub lisaks möödunud aastatest mitmeid artikleid, milles on juttu sellest, et FSO on laiendanud valvepiirkonda mitmetele Moskva tänavatele ja sildadele, ning Moskva jõe suurt silda mainitakse ühena neist.
Internetis leidub ka informatsiooni, mille järgi asub silla alla jäävas kiilukujulises hoones üks FSO garaažidest. Kui usutav on, et sellist kohta ei valvata pidevalt? Mõrvapaiga lähedal on tehtud ka fotosid, millel on silla juures näha mitmeid valvekaameraid.