Loomulikult võiksid erakonnad raisata enda reklaamimise peale vähem raha, aga seda ei ole võimalik saavutada kulutustele formaalse ülempiiri kehtestamisega. Praktika ju näitab, et poliitikud kalduvad sellistest reeglitest pidevalt mööda hiilima.

Kui erakondade kulutused on teoreetiliselt ehk isegi võimalik allutada väga rangele kontrollile, siis nende liikmete eraviisilisi kampaaniaid ning neis kasutatava raha päritolu ei suuda tegelikult kontrollida mitte keegi.

Erakondade Rahastamise Järelevalve Komisjonile esitatud aruanded näitavad, et ainuüksi Keskerakonna kandidaadid kulutasid 2015. aasta Riigikogu valimiste kampaaniale üle kahesaja tuhande euro, mis tuli väidetavalt nende isiklike vahendite arvelt.

Kui suured olid kandidaatide isiklike kampaaniate tegelikud kulud kokku ja kust kogu see raha tuli, seda ei tea arvatavasti isegi kaitsepolitsei.

Lisaks kalduvad poliitikud kasutama pahatihti nn administratiivseid ressursse – näiteks sai enne valimisi Tallinna TV-s oma saate pea iga teine Keskerakonna kandidaat, kuid hiljem on jäänud neist teletööle truuks vaid vähesed.

Reaalsuses tähendaks erakondade reklaamikuludele ülempiiri kehtestamine üksnes seda, et luuakse konkurentsieelis nendele, kes on valmis mängima mustalt. Valimiskampaaniate rahaline külg muutuks senisest veelgi läbipaistmatumaks ja kannataksid need, kes üritavad ajada asju ausalt.

Kui sotsid tahavad nüüd tõesti kärpida kulutusi valimiskampaaniatele, siis tasuks pigem kaaluda poliitilisele välireklaamile kehtestatud piirangute muutmist. Praegu on see keelatud aktiivse agitatsiooni ajal ehk alates kandidaatide registreerimise viimasest päevast.

Selline keeld on äärmiselt ebaloogiline, sest kui poliitiline välireklaam peaks olema kunagi üldse lubatud, siis just aktiivse agitatsiooni ajal. Ühtlasi on see venitanud välikampaaniad kohutavalt pikaks, sest kõik erakonnad tahavad ju enne valimisi oma plakatitega ikkagi valijateni jõuda.

Palju loogilisem ja mõistlikum oleks teha täpselt vastupidi: lubada poliitilist välireklaami ainult aktiivse agitatsiooni ajal ja keelata see kogu ülejäänud ajal, et erakonnad ei saaks raisata raha välireklaamide peale aasta enne või siis juba paar kuud pärast valimisi, nagu üks partei tänavu teha otsustas.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena