SMART E67 projekt võimaldab täiustada senist liiklusteavituse ja -seire valmidust. Maanteeamet paigaldab trassile kaks uut teeilmajaama, muutuvtekstiga liiklusmärke ja infotabloosid ning muudab Pärnu ümbersõidu läbimise sujuvamaks.

"Maanteeamet hindas peamisi kitsaskohti Tallinna-Pärnu-Ikla maanteel ning valis välja need, mida saab nutikate infotehnoloogiliste lahendustega oluliselt leevendada," ütles maanteeameti arendustalituse projektijuht Kristjan Duubas.

Lisaks elektroonilistele liiklusmärkidele on projekti raames kavas võimaldada sõiduoludele vastavat kiiruspiirangut Tallinnast väljasõidul Laagri-Ääsmäe vahelisel nelja sõidurajaga teelõigul. Muutuva piirkiiruse eesmärk on võimaldada heade teeolude korral ka kiiremalt sõita, mitte kehtestada täiendavaid piiranguid. "Kui jõulud mööduvad rohelise murukatte, suviste plusskraadide ning ideaalilähedaste teeoludega, saame sellel teelõigul tõsta ajutiselt piirkiirust 90 km/h kõrgemaks," tõi Duubas näite.

Sealjuures saab süsteem Duubase sõnul toimuma suures ulatuses automaatselt, vastavalt teeilmajaamade ning mitmete asfaldikatte sees paiknevate andurite infole. Piirkiiruse muutmised salvestatakse ja logid arhiveeritakse, et oleks liiklusjärelvalve jaoks selge, mis piirang parasjagu kehtis.

Eesti ja Läti lahendused ei tule üks ühele samad, kuid mõlemad riigid lähtusid oma valikutes sellest, et kasutatavad tehnoloogiad on piiriülesed ning omavahel ühilduvad – liikluskeskkond peab olema ühtmoodi arusaadav. "SMART E67 raames tahame kaasajastada ning panna omavahel koos tööle Tallinnas ja Riias asuvad maanteeinfokeskused, et tekiks tervikpilt kogu trassist ning saaksime vajadusel liiklust juhtida piiriülese info põhjal kogu 400 km teelõigul," selgitas Duubas.

Projekti kestvus on 36 kuud, 2018. aasta oktoobrini. Teeäärseks ehitustööks läheb maanteeameti projektijuhi sõnul alles 2017. aastal "Eelnevalt tuleb luua taustsüsteem uue tehnoloogia kasutamiseks kuni muudatusteni liikluskorraldust puudutavas seadusandluses. Ilma seiretehnoloogia ning muutuvmärkide juhtimisvõimekuseta pole märgist kasu," rääkis arendustalituse projektijuht.

SMART E67 projekt toimub juhtivpartner Läti ja Eesti maanteeameti koostöös, konsulteeriv roll on veel ka Soome transpordiametil, kellel on analoogsete lahenduste juurutamisel aastatepikkune kogemus.

Projekti kogueelarve on 2,4 miljonit eurot ning seda rahastab 85 protsendi ulatuses Euroopa Liidu Kesk-Läänemere programm. Eesti maanteeameti omaosalus projektis on 150 000 eurot.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemalt
Ükskõikselt
Kurvana
Vihasena