Lugeja koolide rahastamisest: Inglise Kolledž on sisuliselt juba ammu erakool, oleks tagumine aeg seda asjaolu tunnistada
Pakuksin, et kordades suurem - vahe järgmisega on vähemalt kahekordne, enamiku ülejäänud nn eliitkoolidega juba mitmekordne. Taolise ettekirjutusega ei saavutata kardetavasti mitte mingisuguseid positiivseid tulemusi. Millised võimalused on?
Esiteks, rahakorjamine lõpetatakse, õpperühmad muutuvad suuremateks, lisaained, -kursused ja -ringid lõpetatakse, õpetajate lisatasud langevad järsult ja osa neist (need, kes mujal enam teeniksid) lahkuvad, õppetase langeb. Kas seda soovitakse? Minu arust ei tohiks ühegi n-ö haridusotsuse eesmärgiks olla õppetaseme langus. Ehkki nn eliitkoolidele maksumaksjate ühisest kaukast, seega teiste koolide ja õpilaste arvelt, tehtavad soodustused (mida Kolledž ja mõned teised koolid on saanud omajagu) ja mõni muugi asi neis koolides on ka mind ärritanud, on taolistel koolidel meie haridussüsteemis oma selge koht - ja vajadus nende järele on olemas.
Süsteem nõuaks hoopis teistlaadseid muudatusi kui paremate koolide ja õpilaste karistamist ja tagasitirimist. Teine võimalik tulemus: lapsed lüüakse lahku, ühed tavaklassidesse tavatulemustega, teiste jaoks suurt midagi ei muutu. Kolmas - ebaseaduslikud annetused keelati, kuid seaduslikke ju mitte. Annetada on igati seaduslik. St vormistatakse asjad nõnda ümber, et kõik oleks vähemalt paberil seaduslik ja süüakse välja need vähesed lapsed/lapsevanemad, kes asjaga kaasa ei lähe.
Nõnda toimida oleks isegi n-ö moraalne, sest teiste perede arvel ka omale soodustuste eeldamine pole ilmselt moraalsem teguviis kui annetuste nõudmine kooli poolt. Miski ei muutuks, ainult kaebused lastevanemate poolt väheneksid. Niisiis on selle ettekirjutuse näol tegemist pigem asendustegevusega. Ent kui tagasi asja sisu juurde tulla, siis kolledž on sisuliselt juba ammu erakool, oleks tagumine aeg seda asjaolu tunnistada ja kool selle juures samuti juba ammu tegutsevale sihtasutusele hallata anda. Siis poleks ükski "annetus" enam ebaseaduslik ning lõppeks kolledži ebanormaalne olukord poolera-poolmunitsipaalkoolina.