DELFI FOTOD: Trammirööpad on Balti jaama juurest kadunud, ehitajad samuti
Kopli-suunalise trammitee renoveerimise esimene etapp on valmis ja nüüd on ehitajad liikunud Kopli poole, et tuleval sügisel kogu trammiliini uuendamisega lõpule jõuda. Tööd Balti jaama ja Kopli vahel jätkuvad ka talvel, kuigi kõiki töid suurte külmadega teha ei saa. Eile Balti jaama lähedal käinud fotograaf ühtegi ehitajat samas ei silmanud.
Fotograaf käis eile Balti jaama lähedal vaatamas, kuidas ehitus edeneb. Reisijaid peatuse juures paistis, kuid ehitajaid fotograaf ei näinudki. Balti jaama juures on rööbastikalus üles võetud ja alles vaid porimülkad, samas sinna jalakäijatel asja pole. Probleem võib sügisel tekkida siiski Balti jaamast trammi number 2 ajutise, Kanuti peatuseni viiva teega, mis on küll kaetud kerge killustikuga, kuid muutub suurte vihmadega väga poriseks. Ajutise peatuse enda jaoks on kasutatud kruusa ja betooni ning see on piisavalt kõrge, et vihma ja pori eest päästa.
ASi Tallinna Linnatransport avalike suhete spetsialist Ivo Parbus selgitas, et Kopli trammitee ehitusel, lõigul Balti jaamast Kopli depooni, on hetkel tööd järgus, kus tegeldakse rööbaste ülesvõtmise ja vana tehnika demontaažiga. Lisaks trassil toimuvale jätkub vanade seadmete eemaldamine alajaamast ning algab amortiseerunud hoonete lammutamine depoos. Suur osa on ka lõpp-projekti vormistamisel, mis avab uue rööbastee ehitustsükli. "Hetkel on ehitaja graafikus ja kui töömehi pole näha, siis annab see pigem märku, et mõne asjaga on kiiremini hakkama saadud, kui esialgu kavandati," osutas Parbus.
1. juunil alustati trammitee rekonstrueerimist Viru väljakust kuni Kopli depooni, mis teeb kokku 16 kilomeetrit rekonstrueeritavat trammiteed. Viru ringist kuni Balti jaamani ulatuv trammitee lõik on nüüdseks rekonstrueeritud: Balti jaama juurde rajati ka ajutine tagasipöördering ning 1. septembril alustas taas sõitmist tramm number 2, mis sõidabki kuni Balti jaamani.
"Trammitee lõik Viru ringist Balti jaamani on valmis," ütles Delfile ASi Tallinna Linnatransport avalike suhete spetsialist Ivo Parbus, kes lisas, et sel lõigul tegeldakse praegu veel vaid haljastusega. "Küll jätkatakse 2017. aasta suvel Skoone bastioni kõrvalt kulgeva trammitee ehitamist Suur-Rannavärava tänavast Balti jaama ajutise tagasipöörderingini, kuna töö teostamine sõltub vallikraavi tugimüüri eksponeerimiseks vajalikest ettevalmistustest."
Transpordiameti juhataja Andres Harjo märkis samuti, et lisaks haljastustöödele ja ooteplatvormide lõplikule valmimisele tuleb Linnahalli ja Balti jaama peatuste vahel ehitada uude asukohta uus rööbastee ning ületada Suur Rannavärava ja Suurtüki tänava ristmik. "Uue ja praeguse rööbastee otste ühendamine eeldab trammiliikluse katkestamist orienteeruvalt järgmise aasta juuli või august," lisas Harjo.
Nüüd on ehitajad juba alustanud rööbaste ülesvõtmist lõigul Balti jaam kuni Eerika tänav ning liiguvad edasi Kopli depoo suunal. "Tööd jätkuvad läbi talve. Suuremate külmade ja ebasoodsate ilmaolude korral võivad spetsiifilised tööd, nagu näiteks betoneerimine, olla takistatud, ent sellega on tööde graafikus juba arvestatud," ütles Parbus.
Hobujaamast Balti jaamani saab alates 1. septembrist küll taas trammiga sõita, kuid kuna kaugemale tramm reisijaid ei vii, siis jätkab praegustel andmetel asendusbuss number 52 sõitmist senise graafiku alusel kogu Kopli-suunalise trammitee renoveerimise aja. Harjo täpsustas, et bussiliini intervall sõltub sõitjatevoogudest, kuid esialgu muudatusi plaanis ei ole.
Trammiga number 1 saab taas sõita alles aasta pärast, kui kogu Kopli-suunaline trammitee on rekonstrueeritud. Tuleva aasta oktoobris peaks kogu pealinna rööbastee 21. sajandi nõuetega vastavusse viidud olema. Mõnevõrra tuuakse trammiliiklusse ka minevikku – eelmisel nädalal selgus nimelt, et aasta pärast hakkab 3. trammiliinil ehk Kadrioru – Tondi suunal sõitma kuus retrotrammi.
Seoses lennujaama trammiteede võrguga ühendava lõigu rajamise algusega jätkavad liini number 4 trammid kuni 31. oktoobrini sõitu marsruudil Tondi – Ülemiste ja ei sõida teisel pool Peterburi teed paiknevasse peatusse Ülemiste jaam, vaid lõpetavad marsruudi koos 2. liini trammidega Peterburi teel paiknevas Ülemiste peatuses.
Graafikul on kogu Kopli-suunalise trammitee rekonstrueerimise graafik, millest alanud on kolmas etapp ehk Kopli-suunalise trammitee ehitamine alates Balti jaamast kuni Kopli depooni, mille tööd kestavad 2016. aasta septembrist kuni 2017. aasta oktoobrini.
Kopli-suunalise trammitee renoveerimise graafik:
I etapp (teostatud)
1) Trammiliiklus suunal Viru ring – Kopli suletakse 1.06.2016.
2) Ehitustööd lõigus Viru ring – Suur-Rannavärava tee toimuvad 01.06–31.08.2016.
3) Balti jaama kõrvale rajatakse ajutine tagasipöördering 01.06–31.08.2016.
4) Trammiliiklus taastatakse lõigul Viru ring – Balti jaama ajutine tagasipöörde ring alates 1.09.2016.
II etapp
1) Uue Skoone bastioni kõrvalt kulgeva trammitee ehitamine Suur-Rannavärava tänavast Balti jaama ajutise tagasipöörderingini toimub 2017. aasta suvel, kuna töö teostamine sõltub vallikraavi tugimüüri eksponeerimiseks vajalikest ettevalmistustest.
III etapp (töös)
1) Kopli-suunalise trammitee ehitamine alates Balti jaamast kuni Kopli depooni 09.2016–10.2017.
2) Kopli depoo rekonstrueerimine 2017 kevad-sügis.
Projekti kogumaksumuseks kujuneb ligi 20 miljonit eurot.