IRL alkoholireklaami keelamist ei toeta? „Mõistlik on keelata alkoholi välireklaam ja võtta võimalus elustiilireklaamideks”
Riigikogu liige ning IRLi eestseisuse ja volikogu liige Ken-Marti Vaher ütles tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski alkoholipiirangute plaani kommenteerides, et alkoholi liigtarbimise vastased meetmed on IRL-i jaoks olulised, kuid alkoholireklaami lauskeelamist ta siiski toetavat ei paista.
„Peamine on tõhusalt vähendada alkoholi kättesaadavust ja seeläbi ka alkoholi tarbimist,” rõhutas Vaher.
Ta osutas, et ammu on oodanud elluviimist alkoholipoliitika roheline raamat, mis toob välja võimalused, mida riigil on võimalik teha alkoholitarbimise vähendamiseks. „Edu saavutab vaid erinevate tegevuste kogumõjuna, mitte üksiklaskudega,” lisas Vaher.
Peale alkoholiaktsiiside tõstmise on Vaheri hinnangul mõistlik muuta rangemaks alkoholile kehtestatud regulatsiooni ja püüda vähendada alkoholisõltuvuse levikut. „Euroopa Komisjoni raporti kohaselt on alkoholiga seotud kahjud ligi kümme korda suuremad kui laekunud alkoholiaktsiis,” märkis Vaher. „Seega, arvestades Eesti sotsiaalsüsteemi iga-aastaselt kasvavat eelarvet, on oluline tegeleda alkoholist tekkinud tervisekahjude põhjustega, mille rasked tagajärjed maksavad kinni kõik maksumaksjad.”
Vaher rõhutas, et alkoholi kättesaadavust tuleb kahtlemata piirata, ja seda eelkõige alaealistele. „Väga tõsiselt tuleb järelevalve alla võtta alkoholi müümine alaealistele, sealhulgas anda võimalus teha testoste lapsevanema nõusolekul,” lausus Vaher. (Sama soov oli ka Reformierakonna liikmel Kristen Michalil.) Vaher lisas, et karmistada tuleks ka karistusi alaealistele alkoholi müünutele. „Ilmselge on suurem rõhk ennetusele ja lapsevanemate teadlikkuse tõstmine. Siseministrina algatasin kolm aastat tagasi teavitusportaali tarkvanem.ee, mis on tänaseks kasvanud arvestavaks ennetuskanaliks.”
Vaher ütles, et kui keegi väidab, et alkoholireklaami piiramisel pole alkoholitarbimisele mõju, ajab ta tõsiselt puru silma. „Loomulikult on ja seda alkoholitootjad ka suurepäraselt teavad. Mõistlik on keelata alkoholi välireklaam, mille mõjuväljas on ka noored ja alaealised. Samuti võtta võimalus nn elustiilireklaamideks, millega püütakse näidata alkoholitarbimist positiivse ja helge elu osana,” jättis Vaher kommenteerimata siiski alkoholireklaami täielikult keelamise idee.
„Jaekaubanduses alkoholimüügi piiramine on mõistlik suund, samas tuleb põhjalikult tuleb läbi mõelda piiravate vaheseinte ehitamine kauplustes. Suurte supermarketite jaoks ei ole see rahaliselt probleem, aga väiksemates poodides võib selline lisakulu ettevõtjale muutuda liiga koormavaks. Parlamendi-vaidlustes tuleb leida siin adekvaatsed lahendused,” sõnas Vaher.