Saarlane: praamimees tunnistas, et senises 35-minutilises graafikus püsimine pidi isegi vaikse ilmaga võimatu olema
Jõudsin Kuivastu sadamasse ca 16.30. Järjekord ulatus kassadest u 100m edasi, kaipealne ooteala oli täis ja kedagi sinna juurde ei lastud, järjekord kasvas kiiresti. Sadamas oli näha seismas praami Hiiumaa.
Kuskil 17.10 paiku vist saabus Töll (otse ei näinud, jäi sadamahoone varju) sest sadamast tuli hulk autosid. Kell 17 pidi praam väljuma, aga tegelikkuses väljus see vist u 17.20-17.25, pärast seda hakati uuesti autosid sadamaalasse laskma.
18.10 pidi järgmine praam väljuma, selleks ajaks aga Töll tagasi ei olnud ja hakati Hiiumaad laadima. See väljus umbes õigel ajal. Veidi aja pärast laekus ka Töll, parkis ennast kai äärde ja kedagi peale ei lastud. Veidi enne graafikujärgset väljumist (19.20) laaditi see täis ja sellele sain ka mina. Ooteajaks kujunes seega 2 tundi ja 50 minutit.
Sain jutule ka ühe praamimehega, kes ei olnud uue praami kirumisega kitsi, eriti võrdluses Hiiumaaga. Uue praami sildumine ja laadimine pidid rohkem aega võtma kui eelmistel, senises 35 minuti graafikus püsimine pidi isegi vaikse ilmaga suht võimatu olema - saab ehk ainult siis, kui autodel lasta kiiresti peale sõita, st mitte tegeleda nende optimaalse paigutamisega.
Autodeki mõõdud pidid sellised olema, et veoautode ja busside olemasolul (ja neid on alati) läheb palju ruumi kaotsi, eelmistel praamidel ruumi kadu nii suur ei olnud. Paberite järgi on uued praamid ainult 10 sõiduauto võrra väiksema mahutavusega, kui aga sõiduautod ja veokad segi on, siis tegelikult on vahe märksa suurem. Mõlemal pool asuvatele rõdudele laadimine võtab aega, samuti neilt maha laadimine, samas kui eelmistel praamidel sai alumisel korrusel olnud autotekki tühjendada samal ajal kui ülemisel sai juba autosid peale laadida.
Korraliku jää ja tuulega on need uued praamid veel testimata, aga arvatavasti on mahajäämus graafikust siis veel hullem. Seega on oodata, et suvehooajaks hüljatakse praegune 35 minutine graafik ja seega reaalsuses tippaegadel praamiühenduse läbilaskevõime kujuneb märgatavalt madalamaks kui oli Leedo uute laevadega.
Praamimees ütles ka, et "jumal tänatud et meil on veel Hiiumaa" - see pidi olema kuldaväärt praam uutega võrreldes, vähemalt selle aasta sügiseni saab teda siis kasutada, kui Töll hätta jääb.
Uute praamide kohta pidi liikuma kuulujutt, et kiirustamise tõttu võeti kuskilt valmis projekt, seega pole tegu meie vajaduste jaoks tehtud laevadega nagu eelmised olid. Selle märgiks on kasvõi see, et uute laevade aparellid on mingil põhjusel tunduvalt laiemad kui kaldarambid - samas kaldarambid on alles mõni aasta tagasi uued ehitatud, ilmselt pole näha, et neid niipea jälle uusi ehitama hakataks. Seega, miks tellida laev, mis ei sobi olemasoleva taristuga? Kui on plaan nüüd kaldarampe laiendama hakata, siis kuidas mõjutab see seda kokkuhoidu mida kangesti taga aetakse?
Kiidusõnu ka - reisijatele on tõesti uutel praamidel palju rohkem ruumi.