Purjus juhi süül hukkus mullu liikluses 13 inimest
Euroopa Liidus seostatakse joobes juhtimisega 25 protsenti kõigist hukkunutega liiklusõnnetustest. Eestis oli möödunud aastal see arv 27 protsenti.
„Juba 0,2 mg/g alkoholi veres mõjutab sõidukijuhi juhtimisvõtteid ja 0,5-promilline joove tõstab fataalsesse liiklusõnnetusse sattumise riski lausa viiekordseks. Selle aasta esimese kolme kuuga on järelevalve käigus tabatud üle 1100 juhi, kelle joove oli 0,5 promilli ja enam. Sellise joobe tekkimiseks piisab 85 kg kaaluval mehel kahest 4,0% kangusega pooleliitrisest õllest,“ toob välja maanteeameti ennetustöö osakonna juhataja Monika Heinrand.
Maanteeameti tellitud uuringu tulemused näitavad selgelt, et alkoholi mõju alahinnatakse tegelikkusest palju väiksemaks. Kui pits viina tekitab 85 kg kaaluval mehel 0,21-promillise alkoholisisalduse veres, siis kui kõrge alkoholisisalduse tekitab 5% kangusega pooleliitrine õlu? Sellele küsimusele teadis õiget vastust – 0,33-promillise – vaid 18% meestest. Pea kolmandik vastajatest arvas, et alkoholi sisaldus veres on madalam.
Rahvasuus levinud müüdid, nagu oleks alkoholi lagundamisprotsessi võimalik forsseerida magades, sportides, saunas või külma duši all käies, energiajooki või kohvi juues, ei pea tegelikkuses paika. Vaid 5% alkoholist kaob higistamise ja uriini kaudu, 95% tööst teeb ära maks. Autorool ja alkohol ei kuulu kokku – alkohol püsib organismis arvatust palju kauem ja alkoholi väljumist organismist ei saa inimene ise kuidagi kiirendada.
„Inimesed eksivad alatasa ja nii ka liikluses. Eksimused sagenevad, kui inimene ei taju ümbritsevat selgelt. Alkoholi pruukinud juhid eksivad keskmiselt sagedamini, sest hindavad ümbritsevat valesti ja ei jõua liikluses toimuvale õigeaegselt reageerida. Seepärast ei käi alkohol ja juhtimine kokku,“ ütles PPA juhtivkorrakaitseametnik Sirle Loigo.
Maanteeameti ennetuskampaania „Ka vähe on liiga palju“ kestab 4. juunist 1. juulini. Kampaania eesmärk on liiklejatele teadvustada, et ka väike kogus alkoholi ei ole sõidukijuhtimise seisukohalt lubatud ning tegeliku kainenemiseni kulub arvatust rohkem aega.