FOTOLUGU: Buda mungad ei tee sääselegi liiga
Olen vaevalt Kräsuli saare lääneküljele jõudnud, kui minu päramootoriga aerupaat seisma jääb.
Sihtkohani, naabersaare Aegna sadamakaini jääb napp kilomeeter, mina aga aerutan vastupidises suunas, Kräsuli kivisesse randa. Olen merehädas. Tallinnast saabunud liinilaev Vesta on Aegna sadamas juba otsad andnud, kui lõpuks mootorile uuesti hääled sisse saan ja teekonda Aegna suunas jätkan. Plaan pildistada laevalt mahaastuvaid inimesi ja neid vastuvõtvaid buda munkasid on luhtunud.
Lisan kiirust ja randun Aegna meelearenduskeskusest kiviviske kaugusele. Just siin hakkab toimuma Eesti ajaloos esimene Buddha õpetuse edendamiseks ellukutsutud lühiajaline ordinatsioon. Maakeeli öelduna pühitsetakse laagris osalejad pärast kolme ettevalmistuspäeva buda noormunkadeks. Lühiajalise ordinatsiooni eemärk on õpetada ja harjutada Buddha dhammat ja vinajat (dhamma-vinaya) ning keskendumise arendamist (samādhi bhāvanā) ehk meditatsiooni nii, nagu seda õpetas ajalooline Buddha Gotama.
Tulevasi noormunki on kolm. Kohtun nendega sadama asemel majas, kuhu sisenedes jäetakse maha kõik argielu rõõmud ja mured ning tegeldakse ainult iseenda vaimse heaolu ja meele arendamisega.
Ordinatsiooni korraldajad – Theravaada Sangha mungad, auväärsed Ṭhitañāṇo (kodanikunimega Andrus Kahn) ja Ṭhitamedo (Maarek Lind) – tutvustavad ilmikutele esimest viit kõlblusjuhist. Hoiduda tuleb tapmisest, varastamisest, naudinguid pakkuvast valest käitumisest, valetamisest ning uimastavatest ainetest ja jookidest. Neid reegleid tuleb mungakandidaatidel kohe järgima hakata. Telefonid ja arvutid jäävad kotipõhja, laagri ajal pole soovitatav välismaailmaga suhelda. Kaasavõetud õunad võib täna ära süüa, aga juba homsest katavad söögilauda ainult almusena kogutud toidupalad.
Pärast noviitsiks pühitsemist lisandub eelnimetatuile veel viis kõlblusjuhist: hoiduda tuleb karmist, ebaviisakast ja laimavast kõnest, kergemeelsest mõttetust lobast, ahnusest, pahatahtlikkusest ja valedest vaadetest. Kümme päeva õpitakse ja harjutatakse Buddha dhammat ja vinajat ning arendatakse keskendumist. Lepime kokku, et saan ordinatsioonipäeval nende tegemisi jälgida ja jäädvustada.
Üks noormungakandidaat soovib jääda anonüümseks, sestap olen piltidel ta näo udustanud.
Edutu almustekogumisretk ei tähenda siiski tühja kõhu kannatamist. Õnneks jätkub külmikus mandrilt annetusena kogutud toitu. Maja ees ootavad almuseretkelt saabujaid ilmalikest laagrilised, kes Somi valmistatud toidu munkadele laiali jagavad. Tava järgi munk ise toitu puutuda ei tohi ja toidu annetajale otsa ei vaata. Annetus peab tulema vabatahtlikult, ilma mingigi survestamiseta. Munk saab süüa ainult seda toitu, mille ilmik on talle käest kätte annetanud. Almustoit käes, suunduvad kõik sööma. Mungad ja ilmikud söövad eraldi ruumides, koos ilmikutega söömine pole kombeks.
Peale toidu vastuvõtmist retsiteeritakse Buddha õpetust:
[Yathā vārivahā pūrā paripūrenti sāgaraṁ
nii nagu pilved täidavad ookeani pilgeni
Evam eva ito dinnaṁ petānaṁ upakappati
nii selles antud maailmas kui surnute hüvanguks
Icchitaṁ patthitaṁ
täitugu soovitu
tumhaṁ khippam eva samijjhatu
õnnestugu kiiresti IGATSETU
Sabbe pūrentu saṅkappā
täitugu kõik mõtted
cando paṇṇaraso yathā
nagu särav täiskuu
maṇi jotiraso yathā]
nagu kiirgavalt sädelev pärl
Kõik siin keskuses on ülimalt lihtne ja tagasihoidlik, saali põrandat katavad istumiseks vanad tekid, laual on mõned lõhnaküünlad ja õpetaja Buddha kuju. Kogu budistlik õpetus toimub paralleelselt paali ja eesti keeles, mungad retsiteerivad ees ja mungakandidaadid nende järgi.
.
Auväärsed Ṭhitañāṇo ja Ṭhitamedho on saali ordineerimiseks ette valmistanud. Noormungakandidaatidele antakse üle Taist annetusena saadetud mungarüüd ja almuste kogumise kausid. Nad vastavad sümboolsete kingitustega, milleks on lillekimp, nulu eeterlik õli ja soojad sokid. Järgneb kolme kaitse alla minemise ja kümne kõlblusjuhise vastuvõtmise protseduur. Kõik see käib paralleelselt paali ja eesti keeles, olulisemaid tekste korratakse kolm korda.
Edasi siirdutakse teise tuppa, et auväärsete ja Somi abiga mungarüüsse riietuda. See osutub päris keeruliseks ettevõtmiseks, rüüsid tuleb päeva jooksul mitu korda uuesti sättida ja kohendada.
.
.
Ordinatsioon jätkub retsiteerimise ja mediteerimisega.
Kell 11.30 kogunetakse lõunasöögile. See on Budha munkade päeva teine ja viimane söögikord päevas. Pärast keskpäeva on söömine keelatud. Nüüd võivad auväärsed ja noormungad juba ühes toas süüa, kuigi eri laudades.
Pärast lõunasööki jätkub munkade päev rutiinset rada pidi: tunnike isiklikku aega ja siis ridamisi mediteerimisi, retsiteerimisi ja dhammaõpet kuni õhtuni välja. Kell 21 õhtul kehtestatakse öörahu, et järgmisel hommikul kell viis jälle uut päeva alustada. Seitsme päeva pärast, kui laager lõpeb, antakse Sanghale tagasi mungarüüd ja almusekausid ning lõpetatakse ordinatsioon. Mandrile saabutakse tavaliste ilmikutena, kaasas meelerahu ja tasakaal ning uued teadmised Buddha virgumisõpetusest.
Eesti Theravaada Sanga tegemistega saad ennast kurssi viia http://sangha.ee/et