Tuumakütusega laetud Akademik Lomonossov lahkub Murmanski sadamast 5000-kilomeetrisele teekonnale Kirde-Siberisse, vahendab AFP.
Vene tuumaagentuuri Rosatom sõnul on ujuv tuumajaam lihtsam alternatiiv tavapärase tuumajaama ehitamisele igikeltsale. Selliseid reaktoreid loodetakse hakata müüma ka välismaale.
Keskkonnakaitsjad on aga juba ammu hoiatanud selle projekti ohtude eest ning nimetanud seda potentsiaalseks „Tšernobõliks jääl” ja „tuuma-Titanicuks”.
Jaama teekond peaks kestma neli kuni kuus nädalat, sõltuvalt ilmastiku- ja jääoludest.
144 meetrit pika Akademik Lomonossovi ehitus algas Peterburis 2006. aastal.
Kui see jõuab Tšukotkale Peveki, asendab see tuumajaama ja suletud kivisöel töötavat elektrijaama.
Tööle peaks ujuv tuumajaam hakkama aasta lõpuks. Peamiselt peab see energiat andma piirkonna naftaplatvormidele.
Venemaa Greenpeace’i energiasektori juht Rašid Alimov ütles, et keskkonnakaitsjad on ujuva reaktori idee suhtes kriitilised olnud juba alates 1990. aastatest.
„Igasugune tuumajaam toodab radioaktiivseid jäätmeid ja sellega võib õnnetus juhtuda, aga Akademik Lomonossov on lisaks haavatav tormide poolt,” ütles Alimov.
Akademik Lomonossovit pukseerivad teised laevad, mis muudab lisaks kokkupõrke merel tõenäolisemaks.
Et Rosatom kavatseb ladustada kasutatud kütuse pardale, võivad igasugusel selle kütusega seotud õnnetusel olla Alimovi sõnul tõsised tagajärjed Arktika haprale keskkonnale.
Alimovi sõnul ei ole piirkonnas ka tuumareostuse koristamise infrastruktuuri.
Alus kaalub 21 000 tonni ja selles on kaks reaktorit, mõlemad võimsusega 35 megavatti, mis on lähedased tuumajäälõhkujatel kasutatavatele.
Akademik Lomonossovi meeskond koosneb 69 liikmest ja seda veetakse kiirusega 3,5-4,5 sõlme.