Eestis kehtib avalikes siseruumides maski kandmise või nina ja suu katmise kohustus. Paljud kaubanduskeskused on tänaseks lisanud oma sisekorraeeskirjadesse kohustuse kanda maski ja hoida distantsi.
Nende reeglite täitmist eesmärgiga viiruse levikut tõkestada aitab Rocca al Mare ja Kristiine kaubanduskeskuste kontrollida Forus.
Ettevõtte brändijuhi Kerli Põllu sõnul alustati maski kandmise kontrollimist laupäeval. "Nende kolme päeva põhjal võib öelda, et 98 protsenti kaubanduskeskuste külastajatest on mõistnud reeglite olulisust ja on kandnud maski. Need, kes on keskusesse tulnud ilma maskita, on valdavalt olnud mõistvad ja nõustunud võtma vastu tasuta maski. Kokku oleme jaganud inimestele ca 5000 maski," rääkis Põld.
G4S Eesti kommunikatsioonijuht Reimo Raja kinnitas, et enamik inimesi peab reeglitest kinni ja kannab eeskujulikult maski. "Suur aitäh kõigile maski kandjatele, kes aitavad meie kõigi tervist hoida," tänas ta inimesi.
Neid, kes maski kandmisest põhimõtteliselt keelduvad ja turvatöötajatele vastu vaidlevad, on Raja sõnutsi mõni üksik. "Ühe Tallinna kesklinna kaubanduskeskuse näitel võib öelda, et sajast inimesest 2-3 põhimõtteliselt keelduvad maski kandmisest. Neid keskusesse ei lubata," ütles ta.
Eilne päev tõi G4S-ile ka mõned sellised olukorrad, kus inimene kutsus kas iseendale või turvatöötajatele politsei. Ja politsei siis selgitas inimesele, et poodi minnes tuleb mask ette panna.
Ainus relv on sõna
Küsimusele, kuidas ikkagi turvatöötajad peaksid käituma, kui inimene keeldub maski kandmast, vastasid mõlema turvafirma esindajad, et kõige olulisem on inimestega suhtlemine.
"Sõna on meie ainus relv ja meie ülesanne on reegleid rahulikult, kuid veenvalt selgitada. Need üksikud, kes ei ole olnud nõus maski kandma, oleme suunanud keskusest välja. Neid, kes on vastupanu osutanud, maskist keeldunud ja keeldunud ka keskusest välja minema, on olnud paar üksikut. Nendega on tegelenud edasi politsei," kirjeldas Põld ja soovitas olla reeglite suhtes mõistvad ning meie kõigi tervise huvides nendest kinni pidada.
Raja rõhutas, et inimestega suhtlemine ja kehtivate reeglite selgitamine on osa turvatöötajate igapäevatööst. "Selles vaates ei ole maskide kandmise kontrollimine midagi väga teistsugust või erilist. Tõsi on aga see, et praegu on turvatöö keskustes palju intensiivsem," tõdes ta.
"G4S on aastaid teinud turvatöötajatele erinevaid täiendkoolitusi klienditeeninduse teemadel ja korraldanud situatsioonitreeninguid, kus proovitakse läbi keerulisemad olukorrad, mis turvatöös võivad ette tulla," lausus Raja.
Ta märkis, et kaubanduskeskusel on õigus kehtestada reeglid külastajate turvalisuse tagamiseks, sh kohustus kanda maski, ja turvatöötajate ülesanne on vaadata, et neid reegleid järgitakse. "Kui inimene reeglitest kinni ei pea, siis on õigus ta keskusest välja saata," ütles Raja.