See kõik nõuab järjest suuremat turundustegevust. Pandeemia alguses, aasta tagasi, kasvas e-kaubandus kordades. Näiteks 2020. aastal liikus Eestis pakiautomaatidesse üle 9 miljoni paki, mida on tervelt 4 miljonit pakki rohkem kui 2019. aastal. Statistikaamet tõi äsja välja, et ainuüksi käesoleva aasta jaanuaris on 100% e-kanalites müüjate ehk ettevõtete, kes tegutsevad posti ja interneti teel, müük kasvanud 48%. Lisaks on Eesti turule tulnud palju rahvusvahelisi suuri tegijaid. Kui alustad e-kanalis müümist, ei konkureeri sa koduturu, vaid automaatselt kogu maailmaga. Oluline on meeles pidada, et e-kanalis ei tule tarbija sinu, vaid sina pead minema tema juurde – mis tähendab aktiivset turundustegevuse vajadust.

Kas sinu kanal on aga mobiilis kohanduv?

Kaks asja, mis on tugevalt pandeemia ajal aastaga kallinenud, on reklaamikulutuste hind ja kanalid. Sotsiaalmeedia on olulisem kui kunagi varem, sellele ei vaidle vastu ükski edukas e-poodnik. Kuid suurenenud konkurentsis on kallinenud ka reklaamihind ning märgatavus. Rääkides mitme suurema digimeedia agentuuriga kinnitatakse kui ühest suust, et klienditeekond on pikenenud ja isegi kordades. Enam ei piisa 1–2 korda reklaami näitamisest, vaid peab pidevalt ja kogu aeg pildis olema. Kindlasti võib väita, et enam ei kehti lause „mobile first“, vaid „mobile only“. Ehk enamik esmasest sinu e-äri või veebilehe vaatamisest algab telefonist. Lisaks on olulisemad kui kunagi varem kvaliteetsed pildid ja tootekirjeldused. Guugeldades vaadatakse tihtipeale kuvatud pilte ja klikatakse sellele, mis „ägedam“ tundub. Seda tehakse rohkem, kui klõpsatakse lihtsalt kodulehe aadresse läbi.

Tarbija on muutunud pandeemias ka kannatamatuks ja tahab toodet kohe kätte

Chatbot’id ja kindlad tarnelubadused on olulised, kuid chatbot’i, kes oskab ainult kahte lauset, ära parem pane. Samuti soovib tarbija kaupa kätte saada täna ning see on kohalikule kaupmehele konkurentsieelis – pakkuda 1–2 päevaga kiiret tarnet. Ära aga seda luba, kui sa seda täita ei suuda. Teatud kauba puhul on normaalne oodata ka 14 päeva, kui see on selgelt ja kindlalt lubatud.

Lisaks kiirele tarnele ja mugavale ostuprotsessile on tegelikult täna kliendi ootus ka lihtsus disainis, mida ei tasu üle mõelda

Kuna digitaalsed keskkonnad on muutunud veelgi küllastunumaks, eelistavad tarbijad tihtipeale lihtsust ja selgust ehk lihtsat disaini, et filtreerida, leida ja osta kiirelt sobiv toode. Trendiks on e-kaubanduse kiire klienditeenindus, mis tähendab, et kuigi lühiajaliselt võib tugeva reklaamikampaania ja soodsate hindadega tõmmata ostja tähelepanu, on pikas perspektiivis määrav e-poe klienditeeninduse tase. See tähendab nii vastamise aega kui probleemide lahendamist. Sul peab olema väga heal tasemel klienditeenindusmeeskond täna ka e-kanalis.

Probleem, millega tuleb arvestada, on tarne pikenemine pandeemia tõttu

Aasta tagasi jäid ootamatult paljud konteinerid Ameerikasse seisma. Hetkel ei ole Aasias piisavalt konteinereid ning ka teatud varuosad (elektroonika, spordivarustus jm) on läinud kallimaks või muutunud defitsiidiks. See kõik tingib kevadeks hinnatõusu nii toodetele kui ka transpordile. Seda tuleks eriti arvestada siis, kui sa enda ladu ei pea ning tellid hulgimüüjalt või tehasest kauba alles pärast tarbijalt tellimuse saamist.

Üle-eelmises suures kriisis võitsid ja tõusid maailma suurimateks tegijateks Netflix ja Alibaba

Hetkel tasub Eestis vaadata e-kanalites müüjaid, kes algavad A-tähega, nagu Asos, Aboutyou, Amazon, AliExpress, ja õppida neilt, kuidas olla edukas. Amazon ja AliExpress tarnivad näiteks 4¬–5 päevaga Eestisse, annavad tarbijale tagastamiseks ja ka raha tagasisaamiseks kindluse ja on suuresti loonud tarbija suunalise ostuteekonna. Asos ja Aboutyou eristuvad 10 korda suurema kaubavalikuga, kuid nad lubavad ka kiiret 3–5 päevaga tarnet ja näiteks Aboutyou 30-päevast tagastust ning igale tellimusele alati tasuta tarnet. Kõige lihtsam on õppida neilt, kes on teinud meeletu kasvu. Asi ei ole ainult hindades ja kaubavalikus, vaid ostuteekonna mugavuses, kindluses, kiires tarnes ja selgetes lubadustes.