Delfi pöördus neljapäeval Soome piirivalveameti poole, et teada saada, kas ja millised alused on Estonia vraki juures viimase kahe aasta jooksul pikemalt viibinud.

Küsimus tõstatus kolmapäeva õhtul nii Eesti meedias kui sotsiaalmeedias, kui ohutusjuurdluse keskuse juht Rene Arikas andis videologis teada, et vööriramp, mis kõigi varasemate Estonia juurde sukeldumiste ajal on olnud laeva küljes kinni, on sealt nüüd eemaldunud. Varem pole sukeldujad saanud just rambi kinnise asendi tõttu siseneda ka näiteks autotekile.

Lääne-Soome piirivalve ringkonnaülema asetäitja Kimmo Ahvonen kinnitas reedel Delfile, et Soome piirivalve ei tuvastanud ajaperioodil 01.10.2019-14.07.2021 Estonia hukkumiskoha juures ühtegi sõidukit, mis oleks saanud rikkuda sealset hauarahu.

Neljapäeval rääkis laevaehitusinsener Kristjan Tabri Eesti Päevalehele, et vööriramp kaalub tema hinnangul umbes kümme kuni viisteist tonni ning paar tuukrit sõrgkangiga poleks seda kindlasti lahti saanud kangutada. Tabri hindas ebatõenäoliseks stsenaariumi, et keegi on Estonia juures käinud rampi lahti sikutamas.

Viimane teadaolev sukeldumine enne Eesti uuringuid

2019. aasta septembris käis dokumentaalfilmi "Estonia - leid, mis muudab kõike" võttegrupp Estonia vraki juures sukeldumas. Soome piirivalve tuvastas aluse kohe ning võttis sellega ka ühendust, paludes hoiduda sukeldumisest ja seeläbi hauarahu rikkumisest.

Lääne-Soome merepiirivalve abiülem Petteri Partanen kirjeldas toona, kuidas piirivalve jälgib aluse tegevust nii paadi kui helikopteriga.

„Me peame ressursside piirides piirkonda hoolikama jälgimise all. Meil on piirkonnas patrull,” rääkis Partanen kaks aastat tagasi.

2019. aastal dokumentaalsari "Estonia - leid, mis muutis kõike" näitas vöörirampi laeva küljes sarnases asendis, nagu see fikseeriti 1990-ndatel toimunud uuringute käigus.

Väljavõte Estonia huku lõppraportist (1997)
Vööriramp oli veidi avatud, umbes ühemeetrise avaga üleval. Rambi seisundit uuriti peaasjalikult alumises osas, sest juurdepääs ülemisele osale oli takistatud. Kaks vasakpoolset hinge rambi allservas olid lahti rebitud. Rambi mõlema käituri kolvivarte kinnitused olid purunenud. Kuivõrd ramp oli osaliselt avatud, olid ka käiturid osaliselt välja tõmmatud. Rambi vöörpiigitekile tagasikukkumist tõkestavad turvavaierid olid rambi mõlemal küljel kõrvadest lahti tulnud. Rambi alumise külje taladel leiti mitmesuguseid sügavaid muljumisjälgi, eriti rambi allosas.


Rambi vasakpoolne külgtala oli mitmest kohast, peamiselt ülaosast, vigastatud. Rambi kinnituskonksude kõrvad olid väändunud. Konkse endid ei olnud võimalik lähemalt uurida. Rambi külgtalade karbid, mille külge olid kinnitatud rambi külglukkude riivid, olid lahti murtud, välja arvatud vasakpoolse tala alumine karp. Külglukkude riivid olid täielikult välja lükatud, ainult vasakpoolne alumine oli vaheasendis.