Kirill õpib Tallinna Ülikoolis reklaami ja suhtekorraldust, kuid lisaks sellele juhib ta enda loodud videoproduktsioonifirmat Wedia ning korraldab tänavatantsufestivale. Elise õpib Tartu Ülikoolis inimgeograafiat ja regionaalplaneerimist, töötab erialasel töökohal, loob sisu Seiklusmaa TV-sse ja Tartu Ülikooli sotsiaalmeediakanalitesse, tegeleb rahvatantsuga ning teeb vabatahtlikku tööd erinevate organisatsioonide juures. Mõlemad noored on üles kasvanud Ida-Virumaal, kuid teekond ettevõtlikkuseni on nende jaoks olnud üsnagi erinev.

Elise jaoks oli suurim mõjutaja tema perekond. „Ettevõtlik hoiak tuli mulle kodust kaasa – mu vanemad on alati uskunud noortesse ja sellesse, et me saame hakkama. Ma tundsin juba väikesest peale, et mind võetakse võrdse partnerina, mind usaldatakse ja minuga arvestatakse. Samas tähendas see ka ise vastutamist. Näiteks mäletan, et teises klassis toimus koolilaat, kus õpilased oma küpsetisi müüsid. Vanemad andsid mulle tooraine ostmiseks raha, kuid seejärel pidin ise välja arvutama, kui palju maksab tooraine, kui palju oleks õiglane hind, mida koogikeste eest küsida, ja kui palju pean müüma, et kasumit teenida. Kasumi sain endale jätta, kuid algkapitali maksin vanematele tagasi – tol hetkel ei olnud see minu jaoks sugugi lõbus, kuna kõik teised said kogu raha endale jätta ja selle eest endale midagi toredat osta, kuid kindlasti õpetas see mulle nii mõndagi,“ meenutas Elise.

Kirilli puhul motiveeris teda tegutsema huvi videote tootmise vastu, kuid tõuke oma firma loomiseks andis hoopis üks õpetaja. „Mulle meeldis väga videoid toota ning jagasin neid enda sotsiaalmeediakanalites. Üks meie kooli töötaja märkas seda ja pakkus, et võiksin ka koolile videoid filmida. Võtsin töö meeleldi vastu, kuid minu üllatuseks selgus, et tasu küsimiseks oli mul vaja juriidilist keha. Olin toona 15-aastane ja ei oleks ise selle pealegi tulnud, et võiksin oma firma luua, kuid üks õpetaja, kellest sai minu mentor, julgustas ja juhendas mind, kuidas see käib. Sain õpetaja poole alati igasuguste küsimustega pöörduda ja tema suunamisest oli väga palju kasu. Ta aitas mul oma tööd ka turundada – ma ise oleksin pärast firma loomist käed rüpes kliente ootama jäänud, kuid tänu õpetajale mõistsin, et pean ise end klientidele välja pakkuma,“ rääkis Kirill.

Mõlema noore teekonnal mängis olulist rolli ka kool. „Põhikoolis käisin Toila Gümnaasiumis, kus tajusin selgelt, et õpilasi usaldatakse ja nende oskusi hinnatakse. Juhtisime ise õpilasesindust, korraldasime üritusi ja algatasime muid tegevusi. Osalesime paljudes erinevates projektides, mis viisid meid ka välismaale. Näiteks tegime muusikali, esinesime ansambli ja rahvatantsugrupiga. Seeläbi saime võimaluse Londonis esinemas käia. Meie väikese kooli jaoks oli see väga suur töö ja eriline võimalus. Käisime grupiga raha kogumiseks ka Toila Spas tööd tegemas, et Londoni reisi jaoks raha koguda,“ rääkis Elise.

Gümnaasiumis käisid mõlemad noored Jõhvis. „Kool toetas õpilaste ettevõtlikkust igati. Näiteks oli meil võimalus uurimustöö asemel praktiline töö teha. Olin varem tegelnud tänavatantsuga ja paari sõbraga otsustasimegi korraldada tänavatantsufestivali. Festival toimub siiani ja on vahepeal ka suuremaks kasvanud – tänavu toimub juba neli üritust kahes linnas,“ kommenteeris Kirill.

Elise lisas, et koolis suhtuti ka muudesse huvitegevustesse väga toetavalt. „Keegi ei vaadanud viltu, kui mõni andekas sportlane kooli ajast spordivõistlustele pidi minema või mõni laulja esinemisele sõitmiseks vaba päeva vajas. Õpetajad nägid, kas sa oled valmis pingutama või mitte, ning kui sa end tõestasid, siis tulid nad alati vastu ja leidsid aja, mil sai töid ette või järele teha,“ selgitas neiu.

Elise on kooli toele väga tänulik, kuna tema hinnangul teevad just huvihariduse kaudu saadud kogemused ta tööturul konkurentsivõimeliseks. „Pean huviharidust oluliseks, kuna olen sellest ise nii palju kasu saanud. Ma küll lõpetasin kooli kuldmedaliga ja loomulikult on koolis omandatud teadmised äärmiselt väärtuslikud, kuid veelgi olulisemaks pean eri tegevuste käigus omandatud praktilisi kogemusi. Ma olen saanud juhtida, korraldada, esineda ja väga erinevaid oskusi õppida. Ma pole kunagi koolis videote monteerimist või avalikku esinemist õppinud, kuid tegevuste käigus olen need oskused omandanud ja avalikku esinemist olen nüüdseks ka ise teistele õpetanud. Tänu neile lisakogemustele olen tööturul kindlasti palju hinnatum,“ rõhutas Elise.

Ka Kirill nõustub, et praktilist kogemust ei asenda mitte miski. „Olen oma firmat vedanud nüüdseks neli aastat ja alles tänu sellele olen hakanud päriselt mõistma, mida ettevõtlus endast kujutab. Olen kõike firma juhtimise juures omal käel töö käigus õppinud. Jah, teoreetilise aluse sain koolist, kuid alles siis, kui tööst hakkas sõltuma mu sissetulek, hakkasin mõtlema sellele, kuidas teenida piisavalt raha, et maksta ära kõik maksud ja palgad. Kui alguses oli minu jaoks hirmutav ka võõraste inimestega telefonis rääkimine, siis praeguseks kuulub see mu igapäevatöö juurde,“ jagas noormees.

Elise ja Kirilli soovitused noortele

  • Ei ole olemas üht ettevõtlikku noore valemit ja kõik ei pea samu asju tegema. Tegele sellega, mis sulle huvi pakub, ja leia võimalusi areneda. Kui ise aktiivne olla, tekivad võimalused – võta neist kinni! Osale erinevates tegevustes nii palju kui võimalik, siis tead hiljem juba ise, kuidas midagi eest vedada ja korraldada.
  • Vajadusel leia endale mentor, kes juhendaks ja aitaks. Sa ei pea kõike kohe ise oskama, täiesti okei on küsida nõu ja õppida töö käigus.
  • Ära karda midagi uut ette võtta. Mitte midagi ei juhtu, kui sulle öeldakse „ei“, kuid on võimalik, et sulle öeldakse „jah“ ning sa ei kujuta ettegi, kuhu see sind viia võib.
  • Hobid ja koolivälised lisategevused võimaldavad uusi tutvusi luua, kasuta seda ära. Suhtle julgelt erinevate inimestega – kunagi ei tea, millise uue tutvuse kaudu mõni äge projekt või tööots sinuni jõuda võib.


Ettevõtlus- ja karjääriõppe programm Edu ja Tegu toetab koole ettevõtlus- ja karjääriõppe rakendamisel, samuti Junior Achievement Eesti õpilasfirmade ja Ettevõtliku Kooli haridusprogrammiga liitumisel. Ka artiklis mainitud Toila Gümnaasium ja Jõhvi Gümnaasium on Ettevõtliku Kooli võrgustikus.

Edu ja Tegu programmi viib Euroopa Sotsiaalfondi toel ellu Haridus- ja Noorteamet. Vaata lähemalt: www.ettevõtlusõpe.ee.

Jaga
Kommentaarid