SUUR FOTOLUGU | 170 tundi proove ehk kuidas sünnib lavastus
2017. aasta sügisel võttis Vanemuise draamajuht Tiit Palu ühendust, Üllar Saaremäega, et talle pakkuda lavastaja kohta “Pikk päevatee kaob öösse” lavastusele. Loomulikult võttis Saaremäe pakkumise ka vastu. Selleks hetkeks olid välja valitud ka peaosatäitjad Hannes Kaljujärv ja Piret Laurimaa, mängides vastavalt James Tyrone ja Mary Cavan Tyrone. Järgmise aasta kevadel selgusid ka teised näitlejad, kunstiline juht ja valguskujundaja. Aprillis toimus ka esimene lugemine. Hannes Kaljujärve vanemaks pojaks lavastuses (James Tyrone juunior) sai ta enda poeg Rasmus Kaljujärv, kes sel hetkel oli NO99 näitleja. Nendeks etendusteks, kus Rasmus teiste kohustuste tõttu ei saaks osalade, valiti dublandiks Vanemuise näitleja Reimo Sagor. Vanemuisest mängib veel nooremat poega Veiko Porkanen (Edmund Tyrone) ja teenijatüdrukut Kärt Tammjärv (Cathleen O’Neill). See, mida laval nägama hakkab, kujundas lavastuse kunstnik Marion Undusk ja pimedas teatrisaalis aitab külastajatel seda näha valguskujundaja Priidu Adlas.
(Hoiatuseks teatrihuvilistele - antud artiklis esineb pilte etendusest endast. Kui te ei soovi teatrielamust endale ära rikkuda, siis edasi lugemine/vaatamine on enda vastutusel. Loo autor on hoiatanud!)
14.02 - Esimene lugemine
On sõbrapäev ja lauale tõstetakse suur šokolaadi tahvel. Päris mitu inimest, kaasa arvatud mina, avastavad järsku, et on selle tähtpäeva sootuks ära unustanud. Täna on kohale tulnud pea kõik näitlejad, lavastaja, kunstnik ja valguskujundaja, et teha ametlikult esimene lugemine. Arutatakse, mitmes vaatuses peaks lavastus olema - kas kahes või kolmes vaatuses. Lepitakse kokku kahes vaatuses, sest kolmevaatuseline etendus veniks liiga pikaks.
Lugemise ajal teevad näitlejad enda tekstiraamatutesse märkmeid ning kriipsutatakse maha kohad, mis näitlejate ja lavastaja arvates on üleliigsed. Lavastaja Üllar Saaremäe tegeles sellega ka 2018. aasta suvel ja sügisel.
Kui võimalik kasutatakse teistele etendustele valmistatud rekvisiite ja kostüüme, kuid vajadusel tehakse lavastuseks täiesti uued kostüümid. Lavastuse kunstniku Marion Unduski nägemuses domineerib lava roheline värv - rohelist leiab laval nii seintelt kui ka kõikide näitlejate riietelt. Selleks on tublid kostüümiala inimesed varunud mitmeid näidiseid kangapoodidest. Ka Marionil on seljakotis kangajupid, mida võiks näitlejate kostüümides kasutada. Koos otsustatakse, millised värvid ja tekstuurid sobiksid lavale kõige paremini.
Kostüümilaost liigume dekoratsiooniosakonda, kus on meistrite poolt juba üsna palju valmis ehitatud. Marioni üllatab ikka ja jälle Vanemuise kiired meistrid, sest tavaliselt tehakse väiksemates teatrimajades veel viimaseid lihve laval päevad või tunnid enne esietendust.
26.02 - Lugemine Vanemuise suures majas
Täna on kohal kõik näitlejad, ka esimesel lugemisel puudunud Reimo Sagor. Lisaks näen esimest korda ka lavastuse intspitsienti Kaisa Riivaldit. Intspitsient ehk etenduse juht on üks tähtsamaid lavataguseid inimesi, kes hoolitseb, et kõik proovid ja etendused sujuksid laitmatult.
15.03 - Proov Vanemuise väikses majas
Alates 12. märtsist koliti suurest majast väikse maja 8. proovisaali, kus tõustakse laua tagant üles ja hakatakse vaikselt lavalist liikumist paika sättima.
26.03 - Esimene lavaproov
26. märtsil kolisid näitlejad Vanemuise väikse maja saali, kus veel lavakujundus puudub.
02.04 - Lava kujunduse püstitus
2. aprillil võtsid lavameistrid ette suure töö - panna kokku dekoratsiooniosakonna pikk töö. Paika on vaja sobitada kõik seinad ja põrand, seinte külge paigaldada aknad ja uksed. Vanemlavameistri Kaupo Jalasi juhendamisel liiguvad tükk-tüki haaval suvemaja detailid paika. Esimene kord võtab lavaehitus umbes 6 tundi aega, kuid edaspidi “kõigest” 1,5 tundi. Enne esietendust, 20 aprill, võtavad lavameistrid suvemaja lahti ja panevad kokku veel mitu korda, seega on kiire töö väga tähtis.
Vaata aegvõttest, kuidas 30 sekundiga pannakse lavakujundus üles - päriselus võttis see aega poolteist tundi.
03.04 - Valgus paika
Järgmisel päeval võtab ohjad enda kätte Priidu Adlas, kes paneb paika lavastuse valguse. Tänapäeval käib valguskujundus veidike lihtsamalt kui sada aastat tagasi - kunstnik ei pea lae all kõikuma. Kõik käib arvuti ja valguspuldi taga. Iga valgusti nurk, tugevus, positsioon ja liikumine on muudetav ja salvestatav ehk etenduse päeval vaja käivitada vaid õige seadistus.
05.04 - Proov kujunduse ja valgusega
Esietenduseni on jäänud veel kaks nädalat, kui proovidesse lisatakse juurde lavakujundus ja valgus. Proovi lõpus toimub veel naisnäitlejatele soenguproov.
12.04 Grimmi proov
Täna vaatavad lõplikult jumestusala spetsialistid näitlejate soengud/parukad ja näod üle. Tähtis on iga väike detail. Näiteks puuduvad Kärt Tammjärvel tedretähnid. Selleks on vaja need meigiga nullist luua.
17.04 Läbimäng
17. aprillil mängiti etendus kaks korda täies ulatuses läbi koos meigi, kostüümide ja dekoratsioonidega, et vajadusel teha veel viimaseid muudatusi. Järgmisel päeval toimus ka kaks kontrolletendust publikule, mida võiks pidada lavastuse peaprooviks. Läbimängu õhtul oli saalis vaid mõned inimesed, lisaks tegi pilti ka fotograaf Heikki Leis, kelle pilte kasutatakse etenduse turunduslikes materjalides.
20.04 Esietendus
Kätte on jõudnud kaua oodatud päev, mil teatrihuvilised näevad uue draamatüki esietendust. Lavakujundus on üleval olnud juba mitu päeva, valgus ja heli teevad viimaseid kontrolle. Näitlejad jõuavad tasapisi tunnike enne etenduse algust kohale.
Toivo sõnul on täna helindamine märksa lihtsam kui tema töö algus aastatel. Praegu on sülearvutis vajalikud helid/muusikad õiges järjekorras ja vaja vaid õigel hetkel need mängima panna.
Võib öelda, et Kaisa on etenduse dirigent. Tema annab märguanded, et saalis kustutatakse tuled ja laval nad süttivad. Kogu etenduse vältel jälgib ta tekstiraamatut. Olukorda, kus peab lavale hõikama näitlejatele sõnu juhtub pigem esimestes klassides jõuluetenduse ajal. Ka seekord ei unune näitlejatel sõnad ega stseenid.