KERSTI KALJULAID (H)ARUTAB | Vägisi armsaks ei saa. Lõpetame segregatsiooni Eesti hariduses
(155)Kui tõesti tahame, et Eestis valitseks eesti keel ja meel, tuleb ka endal lõpetada „teiste“ tõrjumine
Midagi ei ole teha – kuigi hariduselus leidub põnevamatki kui eestikeelsele koolile ülemineku (h)arutamine, siis on just see viimane eesti kooli põletavaim teema.
Kahju muidugi, et alles sõda ja suur Ukraina põgenike tulv pani meid tõsiselt mõtlema sellest, kuidas ikkagi pakkuda igale siin koolis käivale lapsele meie keele-, kultuuri- ja komberuumi võtmeid. Aga nagu ütles Tapa kooli(de) direktor Naima Sild meie kohvilauavestluses: ei saa salata, et mõningad kindlad ja selged tähtajad on tõesti pannud selle C1 poole liikuma ka inimesi, kel muidu justkui polnud väga head põhjust seda teha. Muidugi ei olnud ka head põhjust tegemata jätta, aga inimene kord juba on selline.
Kui lastel pole negatiivset eelhoiakut, pole esimese ühisõppeaasta lõpuks ka Irina ja Riina keelekasutus enam kõlalt eristatav.
Aga kuidas seda üleminekut siis teha? Arutelusid kuulates jääb mulje, et las aga vene koolide õpetajad õpivad kõigepealt ise C1-ni eesti keele ära ja siis õpetavad (vene koolis) vene lapsi lihtsalt eesti keeles. Ja kui nad nii ei tee, tuleb trahv.
Üks meie (h)arutajaid on Margus Pedaste, Tartu ülikooli Paedagogicumi juht. Margus on eest vedanud ja ka tutvustanud eestikeelsele koolile ülemineku teaduslike aluste väljatöötamist. Projekti raames valminud taskuhäälingusaatest kuulete, et nii lihtsalt, nagu eelpool kirjeldatud, need asjad ei juhtu. Tema kindla seisukoha järgi tuleks eestikeelsele haridusele üle minna ainult nii, et koolisüsteemis lõpetatakse segregatsioon.
„Puhta“ kooli petlik lummus
See kallab külma vett isamaalisele entusiasmile, et õpetame vene emakeelega õpetajad eesti keeles õpetama ja säilitame niiviisi „puhta“ eesti kooli, kus lapsi ega vanemaid ei häiriks liigne teise koduse keelega laste hulk. See ei ole teoreetiliselt saavutatav ega ka seaduslik – tegelikult ei tohi last kooli võttes küsida tema koduse keele kohta ega selle põhjal last eesti koolist tõrjuda.
Praktiliselt on muidugi arusaadav ebamugavustunne, mis või tekkida, kui eestikeelse kooli vahetundides kõlaks vene keel. Mis on lahendus? Tegelikult meie endi lapsed ongi lahendus – kui neil pole negatiivset eelhoiakut venekeelsest kodust pärit klassikaaslasega suhtlemise vastu, siis pole esimese ühisõppeaasta lõpuks Irina ja Riina keelekasutus enam kõlalt eristatav.
Kui eesti lapsed lähevad kooli kodust saadus kõhkluste ja kahtlustega, teeb see halba nii neile kui ka vene- või ukrainakeelsest kodust lastele. Või teist värvi nahatooniga lastele. Kuue-seitsmeaastane ei oska veel omast tarkusest olla ksenofoobne ega ka avatud.
Seega oleneb eesti koolisüsteemis segregatsiooni lõpetamine ka eesti vanemate heast tahtest. See võikski olla üks meie ühiskondlikest kokkulepetest, mille sõlmime ja millest ka kinni peame. Praegustel 30-aastastel, kelle lapsed lähiajal kooliteed alustavad, on palju rohkem kokkupuudet maailma rahvastega. Loodetavasti on nad avatuma meelega kui praegused 50-aastased, kelle lapsed hakkavad kooliteed lõpetama.
Kui suudaksime sellest teha eesti rahva, keele ja kultuuri säilimise nimel kümnendi projekti, kus kõik kaasa lööme – koolid, lapsed, lapsevanemad –, teeksime midagi väga olulist oma kultuuri tuleviku seisukohast.
Kui jääme kinni mingisse müstilisse „rahvusliku genofondi“ juttu ning tõrjume kõiki neid, kelle esimene keel on midagi muud kui eesti keel, siis ei innusta ega kaasa me oma kaasmaalasi meie keele- ja kultuuriruumi. Vägisi armsaks ei saa. Ja kui veel vene koolide-lasteaedade õpetajaid ähvardab pidevalt trahvimine ja lahtilaskmine, võime viiendat kolonni koguni suurendada.
Ühine vastutus
Eestikeelse keele-, kultuuri- ja komberuumi hoidmine on meie kõikide ühine vastutus. Seda ei saa delegeerida minister Lukasele, linnapea Raigile või vene koolide direktoritele. Isegi mitte eesti koolide direktoritele. Seda saame teha ainult kõik üheskoos, julgustades oma lapsi lasteaias suhtlema teistsuguse koduse keelega lastega. Ja kui me ei luba endal laste kuuldes teha teiste rahvaste kohta ksenofoobseid, halvustavaid ja üldistavaid märkusi. Kui toetame kõikide eesti keeles esimesi samme tegevate kaasmaalaste keeleoskust tunnustuse ja eestikeelse suhtluse pakkumisega.
Oleme loomuldasa (ja ka see on lubamatu üldistus!) harjunud end pidama tõsisteks ja introvertseteks inimesteks, kes uut eriti lihtsasti naha vahele ei lase. Aga kui sellest, et oleksime avatumad ja sõbralikumad, olenebki meie keele ja kultuuri säilimine? Saame ehk hakkama – ja saame vastu ka muidu rõõmsama ühiskonna, kus on vähem umbusku ja negatiivseid eelhoiakuid mistahes põhjusel mistahes teistsugususe vastu?
Kel on kõhklusi, see võiks Delfi TV-st vaadata minu intervjuud Tapa keelekümbluskooli õpetajatega. Võib-olla kõige südantsoojendavam on kuulata, kuidas 17 aastaga – kooli eestvedamisel ja kohaliku omavalitsuse toel lasteaiast gümnaasiumini – on linnas, kus eestlaste osakaal on pool (vallas kolmveerand), ilma suurema kärata segregatsioon peaaegu lõppenud.
Mida see lõpp tähendab?
Kooli tulevad esimeste keelekümblejate lapsed. Ja lasteaias ähvardab kahesuunalise keelekümbluse rühma avamine jääda selle taha, et venekeelsed vanemad ei taha kahesuunalist keelekümblust – sest nad muretsevad, kas nii nende lapsed ikka omandavad kooliminekuks korraliku eesti keele. Koolis, kus keelekümbluse metoodika lubaks mingist vanusest hakata osa aineid õpetama vene keeles, emakeeles, jäävad venekeelsed tunnid tulemata, sest lapsed ega vanemad ei taha seda.
Mihhail Kõlvart, teie ja teie eelkäijate vastuseis on venekeelsete laste ja noorte huvidega vastuolus. Nad on teie pantvangid.
See ongi segregeeritud koolisüsteemi lõpp. Tapal. Linnas, kus 1991. aastal tõenäoliselt ei olnud venekeelsel elanikkonnal Eesti keskmisest vähem umbusku iseseisvasse Eestisse. Oli see ju sõjaväelinn ka Vene ajal. Aga näete, kui omavalitsus – kusjuures ka mittekodanike valitud omavalitsus – tahab ja eest veab, siis asjad juhtuvad.
Sama usin eestvedamistöö käib praegu Narvas. Katri Raigil on Margus Pedaste ja tema kolleegide pakutud üleminekumudel teada ja sellele toetuv plaan paigas. Haridusteadlaste pakutud üleminekurajad arvestavad Eesti linnade rahvastikukoosseisu erinevustega ja pakuvad omavalitsustele erisuguseid lahendeid.
Laste huvide vastu
Aga mida teha omavalitsusega, mille kohta kõik intervjueeritud – mõni avalikult, mõni kohvilauas – on nõus, et seal mitte ei osata, vaid ei taheta. Vaat seda ei tea. Aga hakatuseks on aus öelda: Mihhail Kõlvart, teie ja teie eelkäijate vastuseis segregatsiooni lõpetamisele Tallinna koolides on eesti venekeelsete laste ja noorte huvidega vastuolus. See on ka nende soovidega vastuolus.
Aga nad on teie pantvangid. Kui hoolite, siis tehke nii, nagu on tehtud Valgas, Tapal, Pärnus, tehakse Narvas ja mujal üle Eesti. Aidake segregatsioon päriselt lõpetada! Kui oleksite tahtnud, siis oleks suur ja jõukas Tallinn sellega kindlasti hakkama saanud kiiremini kui pisikesed linnad Valga ja Tapa. Kelle huvides pole te lasknud sel juhtuda ja otsite ikka veel ettekäändeid?